۸ نکته مهم در عکاسی تبلیغاتی به نقل از تیم ایماژ ارت

ببینید رفقا عکاسی تبلیغاتی یه جورایی مثل آشپزیه. مواد اولیه که همون محصولات و سوژه هاتون هستن رو دارید یه سری دستور پخت (همون خواسته های مشتری و برند) هم بهتون میدن ولی این شمایید که با خلاقیت و تجربه خودتون باید یه غذای خوشمزه و به یادموندنی بپزید که هم مشتری رو راضی کنه هم بیننده ها رو. من و بچه های ایماژ ارت سال هاست تو این کاریم و کلی بالا و پایین دیدیم. هم عکس هایی گرفتیم که دهن همه رو آب انداخته هم پروژه هایی داشتیم که تهش فقط موهامون سفید شده! خلاصه که تو این مقاله می خوام ۸ تا نکته کلیدی رو از تجربیات شخصیمون براتون بگم که هم تو وقتتون صرفه جویی بشه هم تو هزینه هاتون و مهم تر از همه عکس های تبلیغاتی تون حرفه ای تر و جذاب تر بشن.
۱. شروع داستان از فهمیدن دقیق خواسته های مشتری (یا همون “بریف” معروف!)
اولین و مهم ترین قدم تو هر پروژه عکاسی تبلیغاتی فهمیدن دقیق خواسته های مشتریه. بهش میگن “بریف”. بریف فقط یه لیست ساده از چیزایی که باید عکس بگیری نیست بلکه یه جور نقشه راهه که مسیر پروژه رو مشخص می کنه. خیلی وقتا مشتری ها خودشون هم دقیقا نمی دونن چی می خوان یا ایده های پراکنده ای تو ذهنشونه که باید جمع و جورشون کنید. اینجاست که نقش شما به عنوان عکاس حرفه ای پررنگ میشه.
یادمه یه بار برای یه برند نوشیدنی انرژی زا یه پروژه گرفتیم. بریف خیلی کلی بود : “عکس های جذاب و پرانرژی از نوشیدنی در محیط های مختلف”. خب این که خیلی کلیه! می تونستیم بریم پارک عکس بگیریم باشگاه مهمونی هر جایی! ولی ما زرنگی کردیم و قبل از شروع کار یه جلسه مفصل با مشتری گذاشتیم. کلی سوال پرسیدیم :
- مخاطب هدف تون کیه؟ (جوون ها ورزشکارها دانشجوها؟)
- چه حسی رو می خواید عکس ها منتقل کنن؟ (انرژی هیجان شادابی تمرکز؟)
- چه پیام کلیدی ای رو می خواید به مخاطب برسونید؟ (افزایش انرژی تمرکز بیشتر طعم لذت بخش؟)
- نمونه عکس های مشابهی که دوست دارید دارید؟ (خیلی مهمه! یه وقت یه چیزی تو ذهن شماست یه چیز دیگه تو ذهن مشتری!)
با این سوال ها کم کم بریف شفاف تر شد. فهمیدیم که مخاطب اصلی شون جوون های دانشجو و کارمند هستن که دنبال یه نوشیدنی برای افزایش تمرکز و انرژی تو طول روز می گردن. حس مورد نظرشون هم بیشتر “تمرکز و کارایی” بود تا “هیجان و پارتی”. به این ترتیب تونستیم لوکیشن های مناسب تر (مثل کتابخونه کافه های خلوت محیط های کار اشتراکی) رو انتخاب کنیم و از المان هایی مثل لپ تاپ کتاب و نور طبیعی ملایم تو عکس هامون استفاده کنیم.
نکته طلایی : هیچ وقت از پرسیدن سوال نترسید! هرچی سوالاتون بیشتر و دقیق تر باشه احتمال سوءتفاهم کمتر میشه و نتیجه کار به خواسته ی مشتری نزدیک تر میشه. یه بریف خوب نصف راه موفقیت تو عکاسی تبلیغاتیه.
۲. نور همه کاره ی صحنه (از نور طبیعی مهربون تا نور مصنوعی خشن!)
نور مهم ترین عنصر تو عکاسیه. یه عکس خوب قبل از هر چیز نورپردازی خوب داره. تو عکاسی تبلیغاتی نور نقش دوچندانی داره چون نه تنها باید محصول رو خوب نشون بده بلکه باید حس و حال مورد نظر برند رو هم منتقل کنه.
ما تو ایماژ ارت هم عاشق نور طبیعی هستیم هم با نور مصنوعی رفیق فابریک. نور طبیعی خیلی وقتا یه حس لطیف و واقعی به عکس میده مخصوصا برای محصولاتی که با طبیعت و زندگی روزمره ارتباط دارن. مثلا برای عکاسی از یه کرم ضد آفتاب نور ملایم صبحگاهی یا عصرگاهی کنار دریا خیلی جذاب میشه.
ولی خب همیشه هم نور طبیعی اونجوری که می خوایم در دسترس نیست. هوا ابری میشه شب میشه یا اصلا لوکیشن داخلیه و نور کافی نداره. اینجاست که نور مصنوعی به دادمون میرسه. انواع و اقسام نورهای مصنوعی وجود داره : فلاش سافت باکس رینگ لایت نورهای نقطه ای و … . هر کدوم یه کاربرد خاصی دارن و باید بدونید کجا و چطور ازشون استفاده کنید.
یه خاطره ی بامزه دارم از اوایل کارمون. یه پروژه عکاسی از جواهرات داشتیم. مشتری تاکید داشت که جواهرات باید خیلی براق و درخشان تو عکس ها دیده بشن. ما هم که اون موقع خیلی حرفه ای نبودیم فکر کردیم هرچی نور قوی تر باشه بهتره! یه عالمه فلاش قوی گذاشتیم و مستقیم به جواهرات تابانیدیم! نتیجه چی شد؟ جواهرات تو عکس ها تبدیل شدن به یه سری لکه های سفید نورانی بی ریخت! هیچ جزئیاتی مشخص نبود هیچ درخششی دیده نمیشد فقط نور بود که چشم رو اذیت می کرد.
اونجا فهمیدیم که نورپردازی درست فقط قوی بودن نور نیست بلکه کنترل نور و جهت دهی به نوره. برای عکاسی از جواهرات باید از نورهای ملایم تر و پخش شده استفاده کرد از رفلکتورها برای بازتاب نور و پر کردن سایه ها کمک گرفت و از تکنیک های نورپردازی خاص مثل نورپردازی ۴۵ درجه استفاده کرد.
نکته طلایی : نور رو دوست خودتون بدونید نه دشمن! با نور بازی کنید زوایای مختلف نورپردازی رو امتحان کنید و ببینید چطور می تونید با نور محصولتون رو جذاب تر و دلنشین تر نشون بدید. هیچ وقت از آزمایش کردن نترسید حتی اگه اولش نتیجه ی دلخواه رو نگیرید.
۳. ترکیب بندی و قصه گویی فراتر از عکس های خوشگل (جذابیت بصری + پیام تبلیغاتی)
عکس تبلیغاتی فقط نباید خوشگل باشه باید پیام تبلیغاتی رو هم به مخاطب منتقل کنه. اینجاست که ترکیب بندی و قصه گویی وارد بازی میشن. ترکیب بندی یعنی چیدمان عناصر مختلف تو کادر عکس به شکلی که هم چشم نواز باشه هم توجه مخاطب رو به نکته ی اصلی جلب کنه. قانون یک سوم خطوط راهنما فضاهای منفی تقارن و عدم تقارن و هزار تا تکنیک دیگه وجود داره که می تونید ازشون استفاده کنید.
ولی ترکیب بندی به تنهایی کافی نیست. عکس تبلیغاتی باید یه داستان هم تعریف کنه. باید مخاطب رو درگیر کنه احساساتش رو تحریک کنه و یه ارتباط عمیق با محصول یا برند ایجاد کنه. قصه گویی تو عکاسی تبلیغاتی می تونه خیلی ظریف و نامحسوس باشه یا خیلی مستقیم و واضح. بستگی به نوع محصول و پیام تبلیغاتی داره.
مثلا برای عکاسی از یه شامپو فقط نشون دادن یه بطری شامپو روی میز کافی نیست. باید یه داستان تعریف کنید. می تونید یه خانم شاد و سرحال رو نشون بدید که موهای خوش حالت و درخشان داره و داره از حموم میاد بیرون. یا یه آقا که بعد از ورزش کردن با استفاده از این شامپو حس طراوت و تازگی پیدا کرده. اینجوری مخاطب با دیدن عکس خودش رو جای اون مدل تصور می کنه و حس خوبی نسبت به محصول پیدا می کنه.
یه بار برای یه برند قهوه پروژه ی عکاسی داشتیم. مشتری فقط می خواست عکس های خوشگل از فنجان قهوه و دانه های قهوه بگیریم. ولی ما پیشنهاد دادیم که یه کم داستان به عکس ها اضافه کنیم. به جای فقط فنجان قهوه یه محیط گرم و صمیمی کافه رو طراحی کردیم یه مدل گذاشتیم که داره با لپ تاپ کار می کنه و یه فنجان قهوه هم کنارش داره. یه حس آرامش و تمرکز به عکس ها اضافه شد که مخاطب رو ترغیب می کرد که این قهوه رو امتحان کنه.
نکته طلایی : قبل از اینکه دکمه ی شاتر رو فشار بدید از خودتون بپرسید : “این عکس چه داستانی رو داره تعریف می کنه؟ آیا این داستان با پیام تبلیغاتی برند همخونی داره؟”. سعی کنید عکس هاتون فقط خوشگل نباشن بلکه معنادار و تاثیرگذار هم باشن.
۴. لوکیشن لوکیشن لوکیشن (و مصیبت های لوکیشن بد!)
لوکیشن یکی دیگه از عوامل مهم تو عکاسی تبلیغاتیه. لوکیشن مناسب می تونه یه عکس معمولی رو تبدیل به یه عکس فوق العاده کنه و برعکس لوکیشن نامناسب می تونه یه ایده ی خوب رو خراب کنه. انتخاب لوکیشن باید با توجه به نوع محصول پیام تبلیغاتی و مخاطب هدف انجام بشه.
برای عکاسی از محصولات فضای باز مثل لباس های ورزشی یا تجهیزات کمپینگ لوکیشن های طبیعی مثل جنگل کوه ساحل خیلی مناسبن. برای محصولات شهری مثل ماشین یا لباس های رسمی لوکیشن های شهری مثل خیابان های شلوغ ساختمان های مدرن و کافه های شیک می تونن جذاب باشن. برای محصولات داخلی مثل لوازم خانگی یا مواد غذایی لوکیشن های داخلی مثل خونه آشپزخونه یا استودیو مناسب ترن.
البته همیشه هم لوکیشن ایده آل در دسترس نیست. خیلی وقتا مجبور میشیم تو لوکیشن های معمولی یا حتی نامناسب عکاسی کنیم. اینجاست که باید خلاقیت به خرج بدیم و با استفاده از تکنیک های عکاسی لوکیشن رو به نفع خودمون تغییر بدیم.
یادمه یه بار برای یه برند مبلمان پروژه عکاسی داشتیم. مشتری یه انبار قدیمی و درب و داغون رو به عنوان لوکیشن انتخاب کرده بود! انبار پر از خاک و خرت و پرت بود نورپردازی افتضاح بود و اصلا هیچ ربطی به مبلمان شیک و مدرن نداشت. اولش خیلی ناامید شدیم ولی بعد فکر کردیم که چطور می تونیم این لوکیشن رو به یه چیز جذاب تبدیل کنیم.
تصمیم گرفتیم از تضاد بین مبلمان مدرن و انبار قدیمی استفاده کنیم. انبار رو تمیز کردیم یه کم نورپردازی اضافه کردیم و مبلمان رو طوری چیدیم که انگار یه فضای نشیمن موقت تو انبار درست کردیم. از زاویه هایی عکاسی کردیم که بیشتر روی مبلمان تمرکز بشه و کمتر روی دیوارها و سقف انبار. نتیجه ی کار خیلی جالب شد. تضاد بین مبلمان شیک و محیط صنعتی انبار یه حس خاص و منحصر به فرد به عکس ها داد که اتفاقا خیلی مورد استقبال مشتری قرار گرفت.
نکته طلایی : هیچ وقت لوکیشن رو دست کم نگیرید! قبل از هر پروژه وقت کافی برای پیدا کردن لوکیشن مناسب صرف کنید. اگه لوکیشن ایده آل پیدا نشد ناامید نشید خلاقیت به خرج بدید و سعی کنید از همون لوکیشن موجود بهترین استفاده رو ببرید. گاهی اوقات لوکیشن های غیرمنتظره می تونن بهترین نتایج رو رقم بزنن.
۵. ابزار کار نه اسباب بازی های گرون قیمت (انتخاب درست تجهیزات و مدیریت بودجه)
خیلی از عکاس های تازه کار فکر می کنن که برای گرفتن عکس های تبلیغاتی حرفه ای باید گرون ترین و جدیدترین تجهیزات رو داشته باشن. در حالی که مهم ترین ابزار عکاسی چشم و ذهن خلاق عکاسه نه دوربین و لنز گرون قیمت. البته که تجهیزات خوب می تونن کار رو آسون تر و کیفیت عکس ها رو بالاتر ببرن ولی انتخاب درست تجهیزات و مدیریت بودجه خیلی مهم تر از خریدن هرچیزی که دم دستتون میاد.
تو ایماژ ارت ما همیشه سعی می کنیم تجهیزات رو با توجه به نیاز پروژه انتخاب کنیم. لازم نیست برای عکاسی از یه محصول کوچیک دوربین فول فریم و لنزهای سوپر تله استفاده کنید! یه دوربین APS-C با یه لنز پرایم ۵۰ میلی متری و یه فلاش اکسترنال ساده هم می تونه کارتون رو راه بندازه. مهم اینه که تجهیزاتتون کارآمد و متناسب با بودجه تون باشن.
یه بار یه پروژه عکاسی از محصولات آرایشی و بهداشتی داشتیم. مشتری خیلی سخت گیر بود و کیفیت عکس ها براش خیلی مهم بود. ما هم وسوسه شدیم که بریم سراغ گرون ترین دوربین و لنزهایی که تو بازار بود! ولی بعد فکر کردیم که آیا واقعا به این همه تجهیزات حرفه ای نیاز داریم؟ با یه کم تحقیق و بررسی فهمیدیم که با یه دوربین APS-C خوب و یه لنز ماکرو باکیفیت هم می تونیم عکس های فوق العاده ای بگیریم. به جای خرید تجهیزات گرون قیمت بیشتر بودجه مون رو صرف نورپردازی و روتوش حرفه ای کردیم. نتیجه ی کار از چیزی که انتظار داشتیم هم بهتر شد و مشتری هم خیلی راضی بود.
نکته طلایی : قبل از اینکه پول زیادی برای تجهیزات خرج کنید از خودتون بپرسید : “آیا واقعا به این تجهیزات نیاز دارم؟ آیا تجهیزات ارزون تر و کارآمدتری هم وجود داره؟ آیا می تونم به جای خرید تجهیزات گرون قیمت بودجه م رو صرف موارد مهم تر مثل نورپردازی روتوش یا مدل کنم؟”. هوشمندانه خرج کنید و به کیفیت کارتون اهمیت بدید نه فقط به گرونی تجهیزاتتون.
۶. ادیت روتوش ظریف نه نقاشی دیجیتال (حفظ اصالت و واقعیت محصول)
ادیت و روتوش بخش جدایی ناپذیر عکاسی تبلیغاتیه. هیچ عکسی بدون ادیت و روتوش کامل نمیشه. ولی مرز بین ادیت حرفه ای و روتوش غیرحرفه ای خیلی باریکه. هدف از ادیت و روتوش باید بهبود کیفیت عکس و رفع ایرادات جزئی باشه نه تغییر کلی ظاهر محصول یا مدل. متاسفانه خیلی از عکاس ها تو روتوش زیاده روی می کنن و عکس ها رو از حالت طبیعی خودشون خارج می کنن. این کار نه تنها به اصالت محصول لطمه می زنه بلکه اعتماد مخاطب رو هم از بین می بره.
تو ایماژ ارت ما به روتوش ظریف و طبیعی اعتقاد داریم. سعی می کنیم فقط ایرادات جزئی مثل لکه های پوستی چروک های ریز یا انعکاس های نامناسب رو برطرف کنیم. هیچ وقت رنگ پوست مدل رو به طور کلی تغییر نمیدیم خطوط صورت رو دستکاری نمیکنیم یا بدن مدل رو لاغرتر یا چاق تر نمیکنیم. هدفمون اینه که عکس ها واقعی و قابل باور به نظر برسن نه مصنوعی و فتوشاپی.
یه بار برای یه برند لوازم آرایشی گیاهی پروژه عکاسی داشتیم. مشتری تاکید داشت که عکس ها باید خیلی طبیعی و ارگانیک به نظر برسن. ما هم تو ادیت و روتوش خیلی دقت کردیم. فقط نور و رنگ عکس ها رو یه کم تنظیم کردیم لکه های جزئی پوست مدل رو برطرف کردیم و هیچ تغییری تو ظاهر کلی مدل ایجاد نکردیم. نتیجه ی کار خیلی خوب شد. عکس ها هم زیبا و جذاب بودن هم حس طبیعی و ارگانیک محصول رو به خوبی منتقل می کردن.
نکته طلایی : تو ادیت و روتوش اصل “کمتر بیشتر است“ رو همیشه یادتون باشه. سعی کنید روتوش رو به حدی انجام بدید که فقط ایرادات جزئی برطرف بشه و عکس ها طبیعی و واقعی به نظر برسن. هیچ وقت محصول یا مدل رو به چیزی که نیستن تبدیل نکنید. اعتماد مخاطب باارزش ترین سرمایه ی هر برنده.
۷. خلاقیت و نوآوری رمز ماندگاری (فراتر از کلیشه ها و ایده های تکراری)
دنیای عکاسی تبلیغاتی پر از رقیبه. هر روز هزاران عکس تبلیغاتی جدید تولید میشه. برای اینکه عکس های شما دیده بشن و تاثیرگذار باشن باید خلاق و نوآور باشید. نباید به ایده های کلیشه ای و تکراری بسنده کنید. باید سعی کنید زاویه های دید جدید پیدا کنید ترکیب بندی های خلاقانه خلق کنید و از المان های غیرمنتظره تو عکس هاتون استفاده کنید.
تو ایماژ ارت ما همیشه دنبال ایده های جدید و منحصر به فرد هستیم. قبل از هر پروژه کلی تحقیق و بررسی می کنیم نمونه عکس های مختلف رو می بینیم و سعی می کنیم یه ایده ی نو و تازه برای پروژه پیدا کنیم. از الهام گرفتن از هنرهای دیگه مثل نقاشی سینما و معماری هم غافل نمیشیم. گاهی اوقات یه ایده ی خوب از یه فیلم یه نقاشی یا یه ساختمان می تونه جرقه ی یه پروژه ی تبلیغاتی فوق العاده رو بزنه.
یه بار برای یه برند شکلات پروژه عکاسی داشتیم. به جای عکس های کلیشه ای از شکلات های خوشمزه روی میز تصمیم گرفتیم یه ایده ی خلاقانه تر پیاده کنیم. از مفهوم “شکلات به عنوان یه هدیه ی لوکس و ارزشمند“ الهام گرفتیم. یه محیط لوکس و شیک طراحی کردیم از نورپردازی دراماتیک استفاده کردیم و شکلات ها رو مثل جواهرات تو یه ویترین شیشه ای به نمایش گذاشتیم. نتیجه ی کار خیلی متفاوت و جذاب شد و عکس ها به خوبی تونستن حس لوکس بودن و ارزشمندی شکلات رو به مخاطب منتقل کنن.
نکته طلایی : هیچ وقت از خلاق بودن و متفاوت بودن نترسید. کلیشه ها رو بشکنید از ایده های تکراری دوری کنید و سعی کنید همیشه یه چیز جدید و نو تو عکس هاتون ارائه بدید. خلاقیت و نوآوری رمز ماندگاری تو دنیای رقابتی عکاسی تبلیغاتیه.
۸. مدیریت توقعات و تحویل به موقع اصل مشتری مداری (حرفه ای گری در تعامل با مشتری)
عکاسی تبلیغاتی فقط گرفتن عکس های خوب نیست بلکه مدیریت ارتباط با مشتری و تحویل پروژه به موقع هم خیلی مهمه. یه عکاس حرفه ای باید بتونه توقعات مشتری رو به درستی مدیریت کنه با مشتری به خوبی ارتباط برقرار کنه و پروژه رو طبق برنامه و بودجه ی تعیین شده تحویل بده. مشتری مداری یکی از اصول اساسی موفقیت تو عکاسی تبلیغاتیه.
تو ایماژ ارت ما همیشه سعی می کنیم رابطه ی خوبی با مشتری هامون برقرار کنیم. به حرف هاشون با دقت گوش میدیم به سوالاتشون با حوصله جواب میدیم و سعی می کنیم همیشه در دسترس باشیم. شفافیت و صداقت تو ارتباط با مشتری خیلی مهمه. اگه تو پروژه مشکلی پیش اومد یا اگه به هر دلیلی نمیتونیم به وعده هامون عمل کنیم سریعا به مشتری اطلاع میدیم و دنبال راه حل می گردیم.
یه بار یه پروژه خیلی بزرگ و پرهزینه داشتیم. زمان تحویل پروژه خیلی نزدیک بود و هنوز یه سری از عکس ها آماده نشده بودن. به جای اینکه استرس بگیریم و کیفیت کار رو پایین بیاریم با مشتری تماس گرفتیم و موضوع رو بهش توضیح دادیم. مشتری خیلی فهمیده بود و زمان تحویل رو یه کم عقب انداخت. به این ترتیب تونستیم پروژه رو با کیفیت بالا و بدون عجله تموم کنیم و مشتری هم از نتیجه ی کار خیلی راضی بود.
نکته طلایی : با مشتری هاتون مثل شرکای تجاری رفتار کنید نه فقط مثل کارفرما. به حرف هاشون احترام بذارید به نیازهاشون توجه کنید و سعی کنید همیشه بهترین خدمات رو بهشون ارائه بدید. مدیریت توقعات ارتباط موثر و تحویل به موقع کلید موفقیت تو عکاسی تبلیغاتیه.
نتیجه گیری نهایی : جمع بندی و توصیه های عملی
خب رفقا رسیدیم به آخر مقاله. امیدوارم این ۸ نکته ای که از تجربیات تیم ایماژ ارت براتون گفتم به دردتون بخوره و تو پروژه های عکاسی تبلیغاتی تون کمکتون کنه. یادتون باشه که عکاسی تبلیغاتی یه کار ترکیبی از هنر و تجارت است. باید هم خلاق باشید هم حرفه ای هم عکس های جذاب بگیرید هم مشتری هاتون رو راضی نگه دارید.
چند تا توصیه عملی آخر :
- همیشه یاد بگیرید و به روز باشید. دنیای عکاسی تبلیغاتی خیلی سریع در حال تغییره. تکنیک های جدید ترندهای جدید و ابزارهای جدید هر روز وارد بازار میشن. همیشه سعی کنید اطلاعاتتون رو به روز نگه دارید و از یادگیری چیزهای جدید دست نکشید.
- شبکه سازی کنید و با بقیه عکاس ها ارتباط داشته باشید. عکاسی تبلیغاتی یه کار تکی نیست. باید با بقیه عکاس ها طراحان گرافیست ها و متخصصان بازاریابی ارتباط داشته باشید و از تجربیات همدیگه استفاده کنید.
- پورتفولیو قوی داشته باشید. پورتفولیو ویترین کار شماست. بهترین عکس هاتون رو تو پورتفولیوتون بذارید و همیشه اون رو به روز نگه دارید. یه پورتفولیو قوی بهترین راه برای جذب مشتری های جدید و گرفتن پروژه های بهتره.
- از شکست نترسید و از اشتباهاتتون درس بگیرید. هیچ عکاسی از روز اول حرفه ای نبوده. همه ی ما اشتباه می کنیم و شکست می خوریم. مهم اینه که از اشتباهاتمون درس بگیریم و دوباره تلاش کنیم. شکست پله ی نردبون موفقیت.
بخش پرسش و پاسخ : سه سوال پرتکرار کاربران
سوال ۱ : چطور قیمت گذاری برای پروژه های عکاسی تبلیغاتی رو انجام بدیم؟ خیلی گیج کننده ست!
جواب : قیمت گذاری تو عکاسی تبلیغاتی واقعا یه کم پیچیده ست و فرمول مشخصی نداره. ولی چند تا عامل مهم رو باید در نظر بگیرید :
- هزینه های شما : هزینه ی تجهیزات اجاره استودیو (اگه دارید) دستمزد مدل ها هزینه ی رفت و آمد هزینه ی نرم افزارهای ادیت و … . همه ی این هزینه ها رو محاسبه کنید.
- زمان صرف شده : زمانی که برای آماده سازی پروژه عکاسی ادیت و تحویل پروژه صرف می کنید رو تخمین بزنید. وقت شما هم ارزش داره!
- ارزش کارتون : به تجربه تون مهارتتون و کیفیت کارتون هم بها بدید. یه عکاس حرفه ای با یه عکاس تازه کار نباید قیمت یکسانی داشته باشه.
- بودجه ی مشتری : سعی کنید قبل از شروع پروژه بودجه ی مشتری رو هم بپرسید. اینجوری می تونید یه قیمت مناسب با بودجه ی مشتری پیشنهاد بدید.
یه فرمول کلی وجود داره که خیلی از عکاس ها ازش استفاده می کنن : هزینه ها + (سود مورد نظر * زمان صرف شده) = قیمت نهایی. البته این فقط یه فرموله و باید با توجه به شرایط هر پروژه قیمت گذاری رو تنظیم کنید. هیچ وقت قیمتتون رو خیلی پایین ندید که ارزش کارتون رو کم کنه و هیچ وقت هم قیمتتون رو خیلی بالا ندید که مشتری ها رو از دست بدید.
سوال ۲ : چطور مشتری های جدید برای عکاسی تبلیغاتی پیدا کنیم؟
جواب : پیدا کردن مشتری های جدید تو عکاسی تبلیغاتی نیاز به تلاش و صبر داره. چند تا راهکار خوب :
- پورتفولیوی آنلاین داشته باشید : یه وبسایت یا صفحه اینستاگرام حرفه ای درست کنید و بهترین عکس هاتون رو توش به نمایش بذارید. پورتفولیوی آنلاین اولین چیزیه که مشتری های بالقوه از شما می بینن.
- شبکه سازی کنید : تو رویدادهای مرتبط با عکاسی و بازاریابی شرکت کنید با آژانس های تبلیغاتی و برندها ارتباط برقرار کنید و کارت ویزیتتون رو پخش کنید.
- بازاریابی محتوایی : تو وبلاگتون یا شبکه های اجتماعی تون محتوای آموزشی و جذاب در مورد عکاسی تبلیغاتی منتشر کنید. اینجوری هم خودتون رو به عنوان یه متخصص معرفی می کنید هم مخاطب های جدید جذب می کنید.
- تبلیغات آنلاین : اگه بودجه دارید می تونید تبلیغات آنلاین تو گوگل یا شبکه های اجتماعی انجام بدید و مخاطب های هدفمند رو جذب کنید.
- از مشتری های راضی بخواهید شما رو معرفی کنن : بازاریابی دهان به دهان هنوز هم یکی از موثرترین راه های جذب مشتری های جدید. اگه مشتری هاتون از کارتون راضی بودن ازشون بخواهید شما رو به دوست ها و همکارانشون معرفی کنن.
سوال ۳ : بهترین نرم افزارهای ادیت عکس برای عکاسی تبلیغاتی چی هستن؟
جواب : نرم افزارهای ادیت عکس خیلی متنوع هستن و هر کدوم مزایا و معایب خودشون رو دارن. ولی چند تا از بهترین و پرکاربردترین نرم افزارها برای عکاسی تبلیغاتی :
- Adobe Photoshop : پادشاه نرم افزارهای ادیت عکس. امکانات بی شماری برای روتوش اصلاح رنگ ترکیب عکس ها و … داره. یه کم پیچیده ست ولی یادگیریش ارزشش رو داره.
- Adobe Lightroom : نرم افزار تخصصی برای ویرایش و مدیریت عکس ها. برای اصلاح رنگ نور و کنتراست عکس ها خیلی خوبه. کار کردن باهاش نسبت به فتوشاپ آسون تره.
- Capture One : یه نرم افزار حرفه ای دیگه برای ادیت عکس مخصوصا برای عکاس های حرفه ای که با دوربین های مدیوم فرمت کار می کنن. کیفیت خروجی عکس هاش خیلی بالاست.
- Affinity Photo : یه نرم افزار ادیت عکس ارزون تر و سبک تر از فتوشاپ ولی امکانات خیلی خوبی هم داره. یه جایگزین خوب برای فتوشاپ برای کسایی که نمی خوان پول زیادی خرج کنن.
بهترین نرم افزار ادیت عکس نرم افزاریه که باهاش راحت تر باشید و بتونید نیازهای پروژه هاتون رو برآورده کنید. پیشنهاد می کنم چند تا از این نرم افزارها رو امتحان کنید و ببینید کدومشون براتون مناسب تره.
خب اینم از مقاله ی ما. امیدوارم براتون مفید بوده باشه. اگه سوال دیگه ای هم داشتید تو بخش نظرات بپرسید خوشحال میشم کمکتون کنم. موفق باشید!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "۸ نکته مهم در عکاسی تبلیغاتی به نقل از تیم ایماژ ارت" هستید؟ با کلیک بر روی اقتصادی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "۸ نکته مهم در عکاسی تبلیغاتی به نقل از تیم ایماژ ارت"، کلیک کنید.