احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد

احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد

به گزارش خبرگزاری فیلوپ استان سمنان،یدالله یحیی پور روز شنبه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۳ گفت: با بررسی یک پرونده، برای بانده ۷ نفره حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیاء تاریخی که در یک ‌منزل مسکونی در دامغان با دستگاه فلزیاب به‌قصد تحصیل اشیای تاریخی حفاری کرده بودند، حکم محکومیت صادر شد.

رئیس اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان افزود: این حفاران غیرمجاز از سوی مراجع قضائی به تحمل سه سال حبس بابت حفاری غیرمجاز، یک سال حبس بابت خریدوفروش اموال و اشیای تاریخی و یک سال حبس بابت نگهداری غیرمجاز دستگاه فلزیاب محکوم شدند و ادوات و وسایل آن‌ها نیز به نفع دولت ضبط شد.

یدالله یحیی پور گفت: بناها و محوطه‌های تاریخی به‌دقت توسط مأموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی رصد و با حفاران غیرمجاز به‌طور جد برخورد می‌شود.

او افزود: چنانچه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد، علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

رئیس اداره حقوقی و املاک اداره کل میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی استان سمنان  گفت: طبق تبصره ۲ ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی بخش تعزیرات، خریدوفروش اموال تاریخی فرهنگی حاصله از حفاری غیرمجاز ممنوع بوده است و خریدار و فروشنده، علاوه بر ضبط اموال فرهنگی مذکور، به حبس از ۶ ماه تا ۳ سال محکوم می‌شوند و هرگاه فروش اموال مذکور تحت هر عنوان از عناوین به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم به اتباع خارجی صورت گیرد به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

یدالله یحیی پور افزود: هم‌وطنان و دوستداران میراث فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود در خصوص تعرض یا تخریب آثار تاریخی استان را از طریق تماس با سامانه خبری به شماره تلفن ۳۱۷۰۵ اعلام کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "احکام حفاران غیرمجاز و قاچاقچیان خریدوفروش اشیای تاریخی در دامغان صادر شد"، کلیک کنید.