کسی جلودار عرضه “ارابه های مرگ داخلی” نیست!

نوروز ۱۴۰۴ هم با همه شیرینی ها و تلخی هایش سپری شد؛ هر چند که تلاش های پلیس و راه اندازی پویش “نه به تصادف” تا حد اندکی آمار تلفات رانندگی را کاهش داد اما همچنان ارقام منتشر شده از کشته ها و مجروحان نوروز امسال زنگ خطری برای جامعه و مسئولان است.
سردار سید تیمور حسینی رئیس پلیس راهور فراجا در جمع بندی عملکرد طرح نوروزی امسال اعلام کرد: در طول ۲۱ روز اجرای این طرح ۸۸۰ نفر از هم وطنان جان خود را از دست دادند و بیش از ۲۰ هزار نفر مجروح شدند. در همین بازه زمانی ۱۰۱۶۳۴۳ مورد تصادف درون شهری و برون شهری به ثبت رسید که از این میان ۷۳۸ مورد منجر به فوت و ۱۵۸۳۳ فقره منجر به جرح شد.
نکته نگران کننده آنجاست که استان هایی چون کرمان فارس و خراسان رضوی صدرنشین تلفات جاده ای بودند؛ استانی مانند کرمان با ۷۹ فوتی نشان می دهد حتی واژگونی ساده یک وسیله نقلیه می تواند به فاجعه ای ملی بدل شود.
اما چرا باید همچنان و هر ساله شاهد مرگ و مصدومیت های گسترده در تصادفات جاده ای کشورمان باشیم؟!
پاسخ به این سؤال را باید در جایی فراتر از صرفاً عامل انسانی یا خطای رانندگی جست و جو کرد؛ جایی که به گفته صریح سردار احمدرضا رادان فرمانده کل انتظامی کشور به «خودرو های بی کیفیت» بازمی گردد.
خودرو هایی که “ارابه مرگ ” هستند!
سردار رادان یکشنبه شب هفته جاری و در آخرین حضور خود در رسانه ملی در یک موضع گیری صریح گفت: “بعضی از خودرو های ما ارابه مرگ هستند؛ وقتی خودرویی واژگون می شود پنج تا ملق می زند و افراد داخل خودرو مصدوم می شوند اما خودروی دیگری واژگون می شود فقط نیم ملق می زند و ۳ نفر کشته می شوند! این تفاوت فقط به دلیل ضعف ایمنی خودرو است. “
فرمانده کل نیروی انتظامی با اشاره به حادثه واژگونی اتوبوس در استان کرمان که ۱۴ کشته برجا گذاشت متذکر شد: سقف بدنه و شیشه اتوبوس های ما خودشان عامل قتل هستند! اینها باید اصلاح شوند. نمی توانیم فقط به استاندارد های اروپا تکیه کنیم؛ وقتی کشور ما پیمایش جاده ای زیادی دارد باید استاندارد مخصوص به خودش را داشته باشد.
این اظهارات صریح فرمانده فراجا درباره عدم ایمنی حداقلی خودرو های تولید داخل در حالیست که طی این سال ها با وجود اعلام صدباره وضعیت وخیم ایمنی خودرو های تولیدی توسط خودروسازان داخلی تا به امروز نه تنها شاهد ارتقای کیفیت و ایمنی این خودرو ها نبوده ایم بلکه متاسفانه در برخی از خودرو های پرتیراژ تولید داخل شاهد کاهش محسوس ایمنی و کیفبت این خودرو ها نیز بوده ایم!
به عنوان نمونه اظهارات اخیر صریح سردار رادان در رسانه ملی و استفاده از واژه “ارابه مرگ” برای خودرو های ناایمن داخلی صرفاً سکوت مسؤلان مربوطه در وزارت صنعت سازمان ملی استاندارد و خودروسازان بزرگ کشور را در پی داشته است! سکوتی که شاید برای برخی عادی شده اما برای خانواده هایی که عزیزان خود را به دلیل عدم ایمنی حداقلی این خودرو ها از دست داده اند بسیار دردناک و رجرآور است.
“عدم ایمنی خودرو های تولید داخل” حلقه گمشده پویش نه به تصادف
پویش “نه به تصادف” با محور قرار دادن نقش عامل انسانی و رفتار های رانندگی آغاز شد و خوشبختانه توانست بخشی از جامعه را نسبت به این فاجعه حساس کند اما همان طور که سردار رادان هم به آن اشاره کرده «سهم تصادف» تنها بر دوش راننده نیست؛ بلکه خودرو و جاده نیز در این میان سهیم اند.
ایمنی خودرو ها یکی از مهم ترین مؤلفه های نادیده گرفته شده در کمپین های فرهنگی اخیر است؛ وقتی بدنه خودرو های تولید داخل با یک فشار حداقلی دست کاملا به داخل فرو می رود چنین بدنه ای چطور قرار است در تصادفات جاده ای تاب یک واژگونی و برخورد های سخت خودرو های دیگر را داشته باشد؟!
وقتی در جاده با یک برخورد ساده خودروی تولید داخل با یک خودروی دیگر حتی با سرعت های استاندارد کمتر از ۸۰ کیلومتر بدنه هر دو خودرو تولید داخل کاملا مچاله می شود و سرنشینان این خودرو ها یا میان تکه های آهن قطعه قطعه می شوند یا به بیرون از خودرو پرتاب می شوند چطور می توان در چنین شرایطی دم از تاثیر آموزش فرهنگ رانندگی بزنیم و چطور می توانیم توقع زنده ماندن سرنشینان چنین خودرو هایی ناایمنی را داشته باشیم؟!
سردار رادان خطاب به مردم می گوید: “حیف است که برای نیم ساعت زودتر رسیدن خاطره ای از فوت یک عزیز جلوی چشم تان باشه… اما خودرو ها هم باید مقاوم باشند! “
چرا هیچ کس پاسخگو نیست؟
اینکه عالی ترین مقام انتظامی کشور صریحاً خودروسازان را دلیل بخشی عمده ای از مرگ های جاده ای در تصادفات اعلام می کند اتفاق کمی نیست اما جای این سؤال جدی از مسولان مربوطه در صنعت خودروسازی کشورمان وجود دارد که چرا هیچ مقام مسؤلی پاسخگوی این “فاجعه ملی” به دلیل عدم ایمنی حداقلی خودرو های تولید داخل نیست و این فاجعه هر ساله با شدت بیشتری در حال تکرار است؟!
خودروسازان داخلی سال هاست با توجیهاتی مانند “صرفه اقتصادی تحریم بازار محدود و … ” از ارتقای حداقلی ایمنی و کیفیت تولیداتشان سر باز زده اند اما واقعیت این است که هزینه این تولیدات فاجعه بار و به قول سرار رادان این “ارابه های مرگ” را مردم باید با تقدیم جان عزیزان خود پرداخت کنند!
آقایان مسئول در صنعت خودروسازی داخل! “زنگ حساب” فرا رسیده
در پایان باید گفت که پلیس مردم و نهاد های فرهنگی تا حد زیادی سهم خود را برای کاهش تصادفات جاده ای ادا کرده اند اما حالا نوبت آن است که دستگاه های مسئول در حوزه صنعت دستگاه های نظارتی و قضایی وارد میدان شوند و به جای پنهان شدن پشت شعارها در عمل نشان دهند که برای جان مردم ارزش قائل هستند.
تا وقتی که خودرو های تولید داخل از نظر ایمنی گرفتار این وضعیت فاجعه بار فعلی باشند و تا وقتی که سقف ستون و شیشه این خودروها خود عامل قتل سرنشینان باشد و در یک کلام تا وقتی که تولیدات خودروسازان داخلی “ارابه های مرگ” باشد نمی توان جلوی مرگ سالیانه ۲۰ هزار ایرانی بی گناه در تصادفات جاده ای کشورمان را گرفت!
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "کسی جلودار عرضه “ارابه های مرگ داخلی” نیست!" هستید؟ با کلیک بر روی حوادث، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "کسی جلودار عرضه “ارابه های مرگ داخلی” نیست!"، کلیک کنید.