محتوای دروس نوبت دوم کنکور 1403 تغییر می یابد؟

به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری؛

محتوای دروس نوبت دوم کنکور 1403 تغییر می یابد؟

طی روز های گذشته اخباری در صفحات مجازی مبنی بر برگزار کنکور به شیوه ما قبل 1402 و اعمال مجدد دروس عمومی در حال انتشار است، اما مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش درباره این ادعا توضیحاتی ارایه می دهد.

خبرگزاری علم و فناوری آنا_ نادیا عابد؛ مطابق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، آزمون سراسری از سال 1402 به بعد با تغییرات گسترده ای از قبیل دو مرحله ای شدن کنکور، حذف دروس عمومی و تاثیر سوابق تحصیلی همراه شد. این تغییرات قبل از برگزاری کنکور 1402 با موجی از مخالفت نمایندگان مجلس و داوطلبان رو به رو شد، اما شورای عالی انقلاب فرهنگی زیر بار نرفت و مصوبه خود را عملیاتی کرد. 

نوبت اول کنکور کارشناسی 1402 در دی 1401 و نوبت دوم آن در تیر 1403 با شرکت بیش از یک میلیون داوطلب در 5 گروه تجربی، ریاضی، انسانی، هنر و زبان های خارجه برگزار شد و نوبت اول کنکور 1403 هم در اردیبهشت 1403 و نوبت دوم آن در دهه دوم تیر 1403 برگزار می شود. همچنین، اگر داوطلبی قصد ورود به دانشگاه فرهنگیان را داشت، باید در نوبت اول کنکور 1403 شرکت می کرد؛ چرا که دفترچه کنکور فرهنگیان به صورت اختصاصی مجزا از سایر دفترچه های کنکور است و دیگر در نوبت دوم کنکور اجرا نمی شود. 

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور 1403 باشند؟

دروس عمومی به کنکور بازمی گردد؟ 

اما، با توجه به اتفاقات اخیر کشور پیرامون شهادت سید ابراهیم رییسی رییس جمهور دولت سیزدهم و هییت همراه در راه خدمت به مردم تبریز اخباری در صفحات مجازی دست به دست داوطلبان کنکور شد که نشان از بازگشت دروس عمومی و تغییر در نوبت دوم محتوای کنکور 1403 می داد و همین مسیله موجی از نگرانی متقاضیان را به همراه داشت. 

پس از پیگیری های انجام شده، علیرضا کریمیان مشاور سرپرست سازمان ملی سنجش به خبرنگار فیلوپ گفت: تغییری در مواد امتحانی آزمون سراسری 1403 صورت نگرفته است و نوبت دوم هم همانند نوبت اول کنکور برگزار می شود. 

محتوای دروس نوبت دوم کنکور 1403 تغییر می یابد؟

هر آنچه باید درباره کنکور بدانید

بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی معدل یا سوابق تحصیلی در کنکور 1402 شامل 40 درصد بود.

میزان تاثیر معدل برای داوطلبان کنکور 1403، به صورت 50 درصد قطعی بر اساس معدل نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه دوازدهم دانش آموزان (امتحان نهایی) و نتیجه کنکور هم 50 درصد سنجیده می شود.

معدل در کنکور 1404 با تاثیر قطعی 60 درصد بر اساس نمرات دروس عمومی و تخصصی پایه یازدهم و دوازدهم و نتیجه کنکور به صورت 40 درصدی اعمال می شود. 

در کنکور 1405 میزان سوابق تحصیلی به 60 درصد و نتیجه کنکور به 40 درصد در پایه های دهم، یازدهم و دوازدهم می رسد و پس از آن به همین روند اجرایی می شود. 

مطابق ماده 4؛ وزارت آموزش و پرورش باید سوابق تحصیلی کامل دانش آموزان را ایجاد می کرد تا از سال 1402 تمام داوطلبان برای پذیرش در دانشگاه ها دارای سابقه تحصیلی باشند. از سال 1404 به بعد هم تمام داوطلبان در هر گروه آزمایشی باید دارای سوابق تحصیلی مرتبط و کامل در گروه آزمایشی متناسب با نظام آموزشی جدید آموزش و پرورش باشند.

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور 1403 باشند؟

کنکور حذف نمی شود 

ابراهیم سوزنچی معاون وقت سیاستگذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بر اساس طرح شورای عالی انقلاب فرهنگی کنکور از سال 1402 فقط شامل دروس تخصصی است و دروس عمومی حذف می شود، بیان کرد: با این کار سوالات تخصصی می تواند عمیق ترطرح شود؛ چرا که با حذف سوالات دروس عموم مدت زمان پاسخگویی به سوالات تخصصی افزایش می باید.

او گفت: کنکور قابل حذف شدن نیست، زیرا بیش از یک میلیون متقاضی برای حدود 80 هزار صندلی دانشگاه های دولتی و دانشگاه های خوب دانشگاه آزاد وجود دارد.

معاون سیاست گذاری شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: با اجرای این طرح بخش زیادی از مافیای کنکور حذف می شود و سوالات کنکور و آموزش و پرورش به سمت استاندارد شدن حرکت می کند. 

همچنین به گفته عبدالرسول پورعباس، سرپرست ملی سازمان سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور نتایج کنکور هر داوطلب تا دو سال اعتبار دارد و می تواند بر اساس هر رتبه برتری که کسب کرد انتخاب رشته کند. 

بر اساس اطلاعیه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور و با توجه به برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در تاریخ هشتم تیر، برگزاری آزمون سراسری به دلیل همزمانی با انتخابات ریاست جمهوری به روز های 21 و 22 تیر 1403 موکول شد و جزییات آزمون مذکور متعاقباً اعلام می شود. 

داوطلبان، منتظر تغییر محتوای دروس کنکور 1403 باشند؟

تغییر در زمان نتایج اولیه کنکور 

همچنین، زمان اعلام نتایج کنکور و انتخاب رشته داوطلبان تغییر کرده و زمان دقیق آن تا روز های آتی از سوی سازمان ملی سنجش و نظام ارزشیابی آموزش کشور به اطلاع داوطلبان کنکور می رسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "محتوای دروس نوبت دوم کنکور 1403 تغییر می یابد؟" هستید؟ با کلیک بر روی فرهنگ و هنر، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "محتوای دروس نوبت دوم کنکور 1403 تغییر می یابد؟"، کلیک کنید.