قهوه گانودرما برای دیسک کمر

شاید شما هم جزء افرادی باشید که به دلیل کمردردهای مداوم به پزشک مراجعه کرده اید و تشخیص داده شده است که دیسک کمر دارید. اما نمی دانید دیسک دقیقا در کدام ناحیه از کمر قرار دارد؟ علایم این بیماری چیست و چگونه می توان آن را تشخیص داد؟ آیا دیسک کمر درمان دارد؟ آیا می توان علاوه بر عمل جراحی از روش دیگری آن را درمان کرد؟ اگر با چنین سوالاتی مواجه شده اید، در ادامه مطلب همراه ما باشید تا همه چیز را در مورد دیسک کمر به شما توضیح دهیم و انواع روش های درمان آن را معرفی کنیم.

پارگی دیسک کمر | علت، علایم و روش های درمان این عارضه چه هستند؟ | دکتر القاسی

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر نوعی از و یکی از شایع ترین بیماری های ارتوپدی است. ستون فقرات از 33 مهره تشکیل شده است و بین این مهره ها دیسک های اسفنجی وجود دارد که نقش مهمی در عملکرد ستون فقرات به عهده دارند. دیسک های بین مهره ها به عنوان ضربه گیر عمل می کنند و باعث می شوند، حرکت در هر جهتی امکان پذیر باشد.

دیسک ستون فقرات، دارای دو بخش هسته و حلقه است. بخش هسته یک مرکز نرم و ژله مانند است. حلقه در قسمت بیرونی قرار دارد که سخت و لاستیکی است.  قیمت قارچ گانودرما برای دیابت چقدر است؟

زمانی که دیسک آسیب ببیند، باعث مشکلات بسیار زیادی از جمله فشار به عصب می شود. در این شرایط کمردردهای شدیدی ایجاد می شود و حتی ممکن است درد به پاها برسد. مشکلات در دیسک به دو حالت بروز می کند:

  • دیسک برآمده
  • پارگی یا فتق دیسک.

دیسک کمر کجاست؟

برای اینکه بتوانید دیسک کمر ناسالم را از دیسک کمر سالم تشخیص بدهید، باید دیسک کمر سالم را ببینید. دیسکی که سالم باشد و در حالت طبیعی خود قرار داشته باشد، در تصویر بالا نشان داده شده است.

علایم دیسک کمر چیست؟

فتق دیسک بیشتر در قسمت پایینی ستون فقرات ایجاد می شود. این مشکل می تواند در ناحیه گردن هم رخ دهد. علایم دیسک به محل آن و میزان فشار بر عصب بستگی دارد. معمولا علایم و نشانه های این بیماری در یک طرف بدن تاثیر می گذارند. علایم دیسک کمر عبارت اند از:

  • درد پا یا بازو: اگر فتق دیسک در ناحیه تحتانی ستون فقرات باشد، معمولا درد در ناحیه باسن، ران ، ساق پا و حتی گاهی نزدیکی کف پا احساس می شود؛ اما اگر فتق در نزدیکی گردن باشد، معمولا در شانه ها و بازوها درد ایجاد می شود. درد ممکن است هنگام سرفه، عطسه یا یک حرکت خاص در پاها یا بازوها به وجود بیاید. معمولا این درد به صورت سوزن سوزن شدن توصیف می شود.
  • بی حسی یا گزگز: این بیماران در قسمت هایی از بدن که اعصاب آن آسیب دیده است، بی حسی یا گزگز شدن را تجربه می کنند.
  • ضعف: ماهیچه هایی که توسط اعصاب کنترل می شوند، ممکن است دچار ضعف شوند. در این شرایط احتمال دارد شخص زمین بخورد یا توانایی بلندکردن و نگه داشتن اجسام را از دست بدهد.
  • کمردرد: یکی از علایم اصلی این بیماری است. این درد ممکن است با سفتی همراه باشد و گاهی با چند روز استراحت برطرف می شود.

علایم دیسک کمر خفیف به چه شکلی بروز می کند؟

در بسیاری از مواقع دیسک کمر خفیف هیچ علایمی ندارد، اما گاهی ممکن است دردی در کمر و پا احساس شود. قابل توجه ترین درد، درد عصبی در پا است که به صورت سوزن سوزن شدن توصیف می شود. گاهی ممکن است درد با ایستادن یا نشستن طولانی و یا حرکت ناگهانی تشدید شود.

هرچه فتق دیسک گسترده تر باشد، علایم و درد شدیدتر خواهدبود. در مراحل خفیف ممکن است، درد به پاها نرسد و محدود به کمر باشد.گاهی هم فتق دیسک هیچ علایم و نشانه ای ندارد. زمانی که شخص برای موضوع دیگری تصویربرداری می کند، متوجه وجود این مشکل می شود.

علایم دیسک کمر در پاها چیست؟

دیسک کمر در حالت متوسط تا شدید می تواند درد را به ناحیه باسن، ران و ساق پا منتقل کند. معمولا در یک طرف بدن ایجاد می شود و به ندرت هر دو پا با هم درد می گیرند. معمولا افراد مبتلا به دیسک کمر دردی شبیه به سوزن سوزن شدن در پاها احساس می کنند یا دچار بی حسی می شوند.

دیسک کمر و درد کشاله ران به هم مرتبط هستند؟

گاهی ممکن است که دیسک کمر و درد پای چپ یا راست همزمان بروز کنند. در مواردی که درد دیسک کمر به کشاله ی ران می رسد، معمولا این درد همراه با است. وقتی دیسک به عصب فشار وارد می کند، بر هم اثر می گذارد.

درد دیسک کمر به کجا می زند؟

اگر دیسک کمر شما بیرون زده باشد و یا برآمده شده باشد می تواند دردهای متنوع و مختلفی را در بدن شما ایجاد کند. از آنجایی که این دیسک به اعصاب فشار وارد می کند، می تواند بر بازوها، پاها و کمر شما فشار وارد کند و درد ایجاد کند.

همچنین ممکن است که درد به شکل سوزن سوزن شدن خود را نشان دهد. از طرفی در مواقعی ممکن است که گزگز کردن و بی حسی هم در اندام های شما ایجد شود. درد دیسک کمر معمولا پاها را بیشتر از اندام های فوقانی بدن درگیر می کند.

علایم دیسک کمر خطرناک: خطرناکترین دیسک کمر چه نوعی است؟

اگر هر یک از علایم زیر را داشته باشید، به این معنی است که دیسک کمر شما خطرناک است و باید درمان را آغاز کنید:

  • هنگامی که راه می روید درد دارید.
  • دردی که هنگام خواب شدت پیدا می کند.
  • درد و بی حسی در یک طرف بدن شما وجود دارد.
  • ممکن است که درد به پای شما کشیده شود.
  • پاهای شما ضعیف می شود.
  • پاهای شما احساس گزگز و سوزن سوزن شدن دارد.

درد در کمر، پا و حتی بازو ها، بی حسی و گز گز شدن اندام ها، ضعف ماهیچه ای از علایم اصلی دیسک کمر است. با خرید قهوه گانودرما دکتر بیز برای پیسی یک بسته قهوه لاته هدیه بگیرید.

برای تشخیص و درمان دیسک کمر به چه دکتری مراجعه کنیم؟

در صورتیکه دیسک کمر شما درد می کند و علایمی را که در بالاتر به آنها اشاره کردیم را تجربه می کنید، برای درمان باید به مراجعه کنید. توجه داشته باشید در مواقعی ممکن است که نیاز به مراجعه به هم باشد.

دیسک مشکلی است که اعصاب را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و زمانی که اعصاب شما تحت فشار باشند ممکن است که آسیب ببینند و علایم عصبی نشان دهید. بنابراین باید برای درمان به دکتر مغز و اعصاب یا نورولوژیست هم مراجعه کنید.

از طرفی ممکن است که برای درمان به کمک نیاز باشد. در چنین مواردی دکتر ارتوپد شما را به دکتر فیزیوتراپی یا ارجاع می دهد.همچنین می توانید برای دریافت مشاوره تلفنی هر یک از دکترهای فوق از لینک های زیر استفاده کنید:

علت دیسک کمر چیست؟

مهمترین علت دیسک کمر افزایش سن است. با افزایش سن ساییدگی و پارگی تدریجی در دیسک ها ایجاد می شوند. در سنین بالا یک فشار یا پیچ خوردگی جزیی می تواند دیسک را در معرض پارگی قرار دهد.

بسیاری از افراد از علت ابتلای خود به این بیماری اطلاع ندارند. اما پزشکان معتقدند حرکات اشتباهی مانند استفاده از عضلات پشت و کمر زمان بلندکردن اجسام به جای استفاده از عضلات پا می تواند باعث بروز دیسک کمر شود.

حوادث آسیب زایی مانند زمین خوردن یا ضربه به کمر به احتمال بسیار کمی باعث فتق دیسک می شوند. در بیشتر مواقع حرکاتی مانند بلندکردن، چرخش یا پیچ خوردگی باعث بروز این مشکل می شوند.

عوامل خطر دیسک کمر کدامند؟

برخی عوامل می توانند خطر دیسک کمر را افزایش دهند. این عوامل عبارت اند از:

  • اضافه وزن و چاقی
  • مشاغل سختی که نیاز به بلندکردن، هل دادن، کشیدن و چرخاندن دارند.
  • فتق دیسک می تواند ژنتیکی باشد و به برخی افراد به ارث برسد.
  • سیگارکشیدن باعث کاهش اکسیژن رسانی به دیسک می شود.
  • مردان تقریبا دوبرابر زنان در معرض خطر این بیماری قرار دارند.
  • بیشتر افراد 35 تا 50 سال به این مشکل مبتلا می شوند.

اصلی ترین علت دیسک کمر افزایش سن است، علاوه بر آن مشاغل فرسایشی، حرکاتی مانند بلند کردن، چرخش و پیخ خوردگی و گاهی ضربه باعث ایجاد دیسک کمر می شود.

تشخیص دیسک کمر چگونه انجام می شود؟

برای تشخیص پزشک ابتدا یک معاینه فیزیکی انجام می دهد تا میزان حساسیت کمر را بسنجد. ممکن است از شما خواسته شود تا روی تخت، کاملا صاف دراز بکشید. سپس پاهای خود را در موقعیت های مختلف حرکت دهید. در این حالات پزشک علت درد را پیدا می کند.

متخصص همچنین برای بررسی مواردی مانند رفلاکس، قدرت عضلانی، توانایی راه رفتن و توانایی حس لامسه یک معاینه عصبی انجام می دهد. در بیشتر مواقع این اقدامات کافی است. اما گاهی پزشک برای بررسی بیماری های دیگر یا تعیین اعصاب تحت تاثیر ممکن است یک یا چند آزمایش دیگر را تجویز کند.

1. تست تصویربرداری

تست های تصویربرداری برای تشخیص این مشکل می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • اشعه ایکس: برای بررسی سایر علل کمردرد مانند عفونت، تومور یا شکستگی استخوان استفاده می شود.
  • سی تی اسکن: مجموعه ای از تصاویر اشعه های ایکس در جهات مختلف است.
  • ام آرآی: امواج رادیویی با میدان مغناطیسی قوی است که محل فتق دیسک را مشخص می کند. روش خواندن عکس ام ار ای از دیسک کمر را تنها متخصص می داند.
  • میلوگرام: یک رنگ به مایع نخاعی تزریق و با اشعه ایکس عکس برداری انجام می شود.

2. آزمایشات عصبی

در این آزمایش ها میزان حرکت تکانه های الکتریکی در طول بافت عصبی اندازه گیری می شود و محل آسیب عصبی به طور دقیق پیدا می شود.

  • مطالعه هدایت عصبی: الکترودهایی روی پوست قرار می گیرد و تکانه های عصبی اندازه گیری می شود.
  • الکترومیوگرافی: پزشک یک الکترود سوزنی را از طریق پوست وارد عضلات می کند و فعالیت الکتریکی عضلات در زمان استراحت و انقباض اندازه گیری می شود.

درمان دیسک کمر چیست؟

حتما از خود می پرسید که ایا دیسک کمر خوب میشود! در بیشتر مواقع درمان شامل اصلاح حرکات برای جلوگیری از درد هنگام حرکت است. متخصص ارتوپد همچنین برای تسکین درد و علایم دیسک کمر داروهای ضددرد تجویز می کند. در ادامه تمامی روش های درمانی فتق دیسک را معرفی می کنیم:

1. درمان بدون جراحی دیسک

انواع بسیار متنوع هستند که در این مطلب به برخی از آنها پرداخته ایم. در حالت دیسک خفیف که علایم و درد زندگی را مختل نمی کند، می توان بدون عمل جراحی این مشکل را درمان کرد. پزشک برای رفع درد داروهای مختلفی تجویز می کند و احتمالا چندین جلسه فیزیوتراپی توصیه کند.

2. دارودرمانی: آمپول کتورولاک برای دیسک کمر

اگر درد خفیف تا متوسط باشد، می توان از داروهای بدون نسخه مانند استامینوفن یا ایبوپروفن استفاده کرد. اگر شخص دچار اسپاسم عضلانی شود، داروهای شل کننده عضلات تجویز می شود.

این نوع داروها آرام بخش هستند و از عوارض شایع آن سرگیجه است. از انواع مسکن های ضدالتهابی غیراستروییدی است که برای درمان دردهای نسبتا متوسط و شدیدتر از آن کاربرد دارد. این آمپول برای دردهای سنگ کلیه هم کاربرد دارد. قهوه فوری موکا برای زود انزالی حاوی عصاره از چند گیاه است

کپسول پرگابالین برای دیسک کمر

کپسول از داروهایی است که باعث کاهش انتقال پیام های عصبی می شود. بنابراین می تواند در کاهش انتقال پیام های درد عصبی به مغز موثر باشد. پس درد دیسک کمر شما کاهش پیدا می کند. این دارو برای درمان تشنج هم کاربرد دارد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "قهوه گانودرما برای دیسک کمر" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "قهوه گانودرما برای دیسک کمر"، کلیک کنید.