شروع کار با #C در یونیتی

برای آموزش سی شارپ در یونیتی با ما همراه باشید. سی شارپ یک زبان برنامه نویسی سطح بالا و عمومی است که از چندین پارادایم پشتیبانی می کند. سی شارپ شامل تایپ ایستا، تایپ قوی، دامنه بندی لغوی، برنامه نویسی دستوری، اعلامی، تابعی، عمومی، شی ءگرا (بر پایه کلاس) و مؤلفه محور می باشد. وقتی در یونیتی کد سی شارپ می نویسید، از پلتفرم .NET استفاده می کنید تا اطمینان حاصل شود که برنامه شما می تواند روی پیکربندی های مختلف سخت افزاری اجرا شود. پلتفرم .NET از مجموعه ای از زبان ها و کتابخانه های API پشتیبانی می کند.

شروع کار با #C در یونیتی

بک اندهای اسکریپت نویسی در یونیتی

یونیتی دو بک اند اسکریپت نویسی دارد: Mono و IL2CPP.

  • Mono از کامپایل در زمان اجرا (JIT) استفاده می کند و کد را در زمان اجرا به صورت درخواستی کامپایل می کند.
  • IL2CPP از کامپایل پیش از اجرا (AOT) استفاده می کند و کل برنامه را قبل از اجرا کامپایل می نماید.

به طور پیش فرض، یونیتی از بک اند Mono در پلتفرم هایی که از آن پشتیبانی می کنند استفاده می کند. هنگام ساخت پلیر برای پروژه، می توانید بک اند مورد نظر را انتخاب کنید.

پروفایل های .NET در یونیتی

یونیتی از دو پروفایل .NET پشتیبانی می کند:

  • .NET Standard
  • .NET Framework

هر کدام مجموعه متفاوتی از APIها را ارائه می دهند تا کد سی شارپ با کتابخانه های .NET تعامل داشته باشد.
گزینه ی Api Compatibility Level دارای دو تنظیم زیر است:

  • .NET Standard
  • .NET Standard 2.1
    که توسط بنیاد .NET منتشر شده اند.

رفتار پنجره Inspector و تنظیمات وارد کردن

وقتی یک اسکریپت C# را در پوشه ی Assets انتخاب می کنید، پنجره ی Inspector متغیرهای عمومی اسکریپت را نمایش نمی دهد، بلکه تنظیمات وارد کردن (Import Settings) را نمایش می دهد.

هنگام ایجاد یک اسکریپت جدید، یونیتی دستورات using لازم را به صورت خودکار در بالای فایل اضافه می کند. این دستورات بر اساس کلاس ها و فضای نام هایی که استفاده می کنید درج می شوند. همچنین یونیتی فضای نام های رایجی را که ممکن است نیاز داشته باشید، از پیش وارد می کند.

فرآیند کامپایل و اسمبلی ها در یونیتی

اسکریپت های C# در یونیتی به یک اسمبلی .NET کامپایل می شوند که در زمان اجرا توسط موتور یونیتی بارگذاری می گردد. فایل Assembly-CSharp.dll نسخه ی کامپایل شده ی تمام اسکریپت های شماست و به صورت خودکار هنگام ساخت پروژه تولید می شود.

تایپ قوی در C#

C# یک زبان با تایپ قوی است؛ یعنی هنگام تعریف متغیر، نوع داده ای آن باید به صراحت مشخص شود.
مثال:

int myInt;

تایپ قوی به جلوگیری از خطاها و افزایش کیفیت کد کمک می کند، زیرا استفاده ی نادرست از متغیرها را در زمان کامپایل شناسایی می کند.

باز کردن اسکریپت در ویرایشگر

اگر روی اسکریپت C# دوبار کلیک کنید، آن در ویرایشگر کد باز می شود. (مثلاً Visual Studio Code)

بررسی فضای نام ها (Namespaces)

  • System.Collections: فضای نام استاندارد .NET برای مجموعه هایی از اشیاء
  • System.Collections.Generic: مجموعه های عمومی با عملکرد بهتر و تایپ قوی تر، استفاده ی رایج در یونیتی
  • UnityEngine: فضای نام اصلی یونیتی، برای تعریف کلاس ها و مؤلفه های مرتبط با موتور بازی

اهمیت تطابق نام فایل و کلاس

هنگام ایجاد اسکریپت، نام فایل و نام کلاس باید یکسان باشند. نام کلاس از نامی که برای فایل وارد کرده اید گرفته می شود. این تطابق برای متصل کردن اسکریپت به GameObjectها ضروری است.

مفهوم کلاس در یونیتی

در یونیتی، یک کلاس طرحی برای ایجاد اشیاء با ویژگی ها و رفتارهای مشترک است. کلاس های public از اسکریپت ها و مؤلفه های دیگر قابل دسترسی اند.

نقش MonoBehaviour

تمام اسکریپت های یونیتی از کلاس پایه ی MonoBehaviour ارث بری می کنند. این کلاس باعث می شود اسکریپت به عنوان یک مؤلفه به GameObject متصل شود.

قالب های پیش فرض اسکریپت در یونیتی

هر بار که اسکریپت یا شیدر جدید ایجاد می کنید، یونیتی از قالب هایی استفاده می کند که در مسیرهای زیر ذخیره شده اند:

ویندوز:
C:Program FilesUnityEditorDataResourcesScriptTemplates

مک:
/Applications/Hub/Editor/[version]/Unity/Unity.app/Contents/Resources/ScriptTemplates

قالب پیش فرض MonoBehaviour:
81-C# Script-NewBehaviourScript.cs.txt

ایجاد نمونه از اسکریپت ها

هر بار که یک اسکریپت به GameObject متصل می شود، یک نمونه جدید از آن کلاس ایجاد می گردد. نام کلاس باید دقیقاً با نام فایل مطابقت داشته باشد تا امکان پیوستن آن به GameObject فراهم باشد.

توابع پیشفرض: Start و Update

دو تابعی که بهطور پیشفرض در اسکریپت ایجاد میشوند:

  • Start: هنگام شروع بازی اجرا میشود.
  • Update: در هر فریم بازی بهصورت مکرر اجرا میشود.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "شروع کار با #C در یونیتی" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، ممکن است در این موضوع، مطالب مرتبط دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "شروع کار با #C در یونیتی"، کلیک کنید.