رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی: آموزش زبانهای جدید در مدارس نیازمند زیرساختهای مناسب است
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش از کمبود معلمان و زیرساختهای آموزشی به عنوان چالشهای اصلی اجرای برنامههای آموزش زبانهای جدید در مدارس دولتی یاد کرد؛ همچنین تأکید کرد که برای تدریس زبانهایی مانند ژاپنی در مدارس، باید شرایط و منابع مناسب فراهم شود و در عین حال بر اهمیت نظارت دقیق معاونتهای آموزشی بر این برنامهها تأکید کرد.
احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش، در گفتوگو با خبرگزاری فیلوپ به بررسی چالشها و شرایط آموزش زبانهای جدید در مدارس دولتی پرداخته و از مشکلات موجود در این حوزه سخن گفت.
وی با اشاره به تصویب آموزش زبانهای خارجی جدید در مدارس، توضیح داد: به دلیل کمبود معلمان متخصص و زیرساختهای ناکافی، اجرای این برنامهها در مدارس دولتی با مشکلاتی مواجه است.
محمودزاده درباره فرآیند استخدام معلمان جدید در مدارس دولتی گفت: معلمان زبانهای جدید برای تدریس در مدارس دولتی معمولاً باید در آزمونهای استخدامی شرکت کنند. این آزمونها به منظور ارزیابی صلاحیت علمی و مهارتی معلمان برگزار میشود و یکی از پیشنیازهای اصلی برای استخدام در مدارس دولتی است.
وی همچنین به برنامههای پایلوت آموزش زبانهای جدید در برخی از مدارس غیررسمی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر برخی مدارس غیردولتی به صورت غیررسمی برنامههای آموزشی زبانهای جدید را اجرا میکنند. این برنامهها هنوز به صورت رسمی در مدارس دولتی پیادهسازی نشدهاند، اما گامهایی در این زمینه برداشته شده است.
محمودزاده با تأکید بر اهمیت آمادگی معاونتهای آموزشی و سازمان پژوهش در این زمینه، تصریح کرد: برای اینکه زبانهایی مانند ژاپنی وارد مدارس دولتی شوند، باید منابع آموزشی، زیرساختها و معلمان متخصص فراهم شود. در حال حاضر برخی زبانهای جدید به صورت آزمایشی در مدارس غیررسمی تدریس میشوند، اما هنوز به استانداردهای لازم در مدارس دولتی نرسیدهایم.
وی در ادامه درباره چالشهای موجود در تامین منابع مالی برای این طرحها گفت: در حال حاضر برخی از برنامههای آموزشی در مدارس دولتی به دلیل کمبود بودجه و تخصیص نادرست منابع، مانند توزیع شیر در مدارس، با مشکلاتی مواجه هستند. باید تلاش کنیم که منابع لازم برای اجرای این برنامهها تخصیص یابد.
تصمیمات جدید وزارت آموزش و پرورش برای گنجاندن زبانهای جدید در برنامههای آموزشی مدارس، گامی مثبت در جهت توسعه مهارتهای زبانی و ارتقای آموزشهای عمومی است. با این حال، بر اساس گفتههای محمودزاده، تا زمانی که زیرساختها و منابع مناسب برای تدریس این زبانها فراهم نشود، پیادهسازی این برنامهها در مدارس دولتی به چالشی اساسی تبدیل خواهد شد.
چالشهای مربوط به کمبود معلم، نبود منابع آموزشی و مشکلات مالی، از جمله مسائلی هستند که به گفته رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش باید در اولویت قرار گیرند تا این برنامهها به صورت پایدار و کارآمد در مدارس دولتی پیادهسازی شوند. از سوی دیگر، تجربیات غیررسمی در مدارس غیردولتی و پایلوتها میتواند به عنوان الگویی برای گامهای بعدی در مدارس دولتی استفاده شود، اما این فرآیند نیازمند نظارت دقیق و هماهنگی میان نهادهای مختلف است تا از بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود.
در نهایت، آنچه مشخص است این است که برای تحقق آموزش زبانهای جدید در مدارس دولتی، دولت باید آمادگی مالی، منابع آموزشی و معلمان متخصص را فراهم کرده و در عین حال برنامههای آموزشی را با دقت و به صورت مرحلهای در سراسر کشور گسترش دهد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی: آموزش زبانهای جدید در مدارس نیازمند زیرساختهای مناسب است" هستید؟ با کلیک بر روی استان ها، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی: آموزش زبانهای جدید در مدارس نیازمند زیرساختهای مناسب است"، کلیک کنید.