حضور کمرنگ گروههای استانی در جشنواره تئاتر فجر به آسیبشناسی نیاز دارد
حامد هادوی در گفتوگو با فیلوپ:
کارگردان نمایش «قلادهای برای سگ مرده» گفت: استانهایی به نوعی قطب تئاتر هستند در جشنواره تئاتر فجر امسال نمایندهای ندارند و این موضوع نیاز به آسیبشناسی جدی دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری فیلوپ، نمایش «قلادهای برای سگ مرده» به نویسندگی محمد چرمشیر و کارگردانی حامد هادوی در بخش بعلاوه فجر چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر در تماشاخانه صحنه آبی روی صحنه رفت.
روایتی نمایشی از انسانی که خود را سگ میداند
هادوی با اشاره به سبک این نمایش گفت: یکی از مولفههای تئاتر ابزورد، شخصیت است که به صورت انسان یا انسانواره راوی هستند، یعنی افرادی که هویت مشخصی ندارند، اما دارای ویژگی اجتماعی، اخلاقی و روحی هستند. در نمایش «قلادهای برای سگ مرده» به قلم استاد محمد چرمشیر با انسانی طرف هستیم که درگیرودار اختلالات روانیاش خود را سگ میپندارد و به واگویی آنچه در دوران حیات بر او گذشته، میپردازد و دنیای مدرن را مورد نقد قرار میدهد.
وی ادامه داد: این آدمها در حال تکثیر شدن هستند و این، پایانی تلخ از سرنوشت بشری است که در تنهایی، عصیان و طغیان کرده و آغاز و پایانش یکی است. برداشت من در مقام طراح و کارگردان به متن، نگاهی بیمارگونه به انسان مدرن و تنهایی محکوم بر انسانهاست که ذرهذره از درون در حال متلاشی شدن است. آلبر کامو زندگی انسان را بیمعنی میداند و استدلال میکند که انسان مجبور شده این واقعیت اجتنابناپذیر را بپذیرد که توضیح منطقی و قانعکننده درباره جهان هستی از دسترس او خارج است. وقایع پیشآمده، جنگها، امراض، بلایا، نفرتها، مرگ، همه و همیشه هست؛ هولناک و ابزورد (سیاهه ماترک یک عمر هیچ نبود). بشر فیالنفسه هیچ است.
این هنرمند افزود: انسانهای امروز در استحاله دنیای مدرن گیر افتادهاند؛ انسانهایی که میانِ بودن یا نبودن، خوب یا بد، زشت یا زیبا، ماندن یا رفتن و… دست و پا میزنند. این متن و البته اجرای متفاوت آن، مخاطب را به یک چالش فرا میخواند؛ چالشی که از آغاز نمایش یقه مخاطب را میگیرد و او را به دنیای شناختهای که در ناخودآگاه خود دارد، پرتاب میکند تا با تنهایی خود در برابر خیل عظیم همنوعانش روبهرو بشود و در نهایت آنها را به فکر فرو خواهد برد تا در دنیای مدرن، خود و اندیشه خود را به قضاوت بنشینند.
به گفته او میشل فوکو معتقد است «حقیقت چیزی است که در درون ما نهفته است و آنچه ما را به این حقیقت روبهرو میکند، آینه است و همان دستی که ما را میگیرد، همان دستی است که ما را پس میزند»؛ ما مخاطب را درگیر حقیقت میکنیم، یک مضحکه بیکنش و تکرار بیهودگی از وضعیت رقتانگیز آدمهایی که همچنان با همان دستی که میبخشند، میکشند! یکی است.
دولت از تئاتر خصوصی حمایت کند
هادوی با بیان اینکه دولت باید تئاتر را در بخش خصوصی تقویت کند، گفت: شانه خالی کردن دولت از حمایت از بخش خصوصی به ضرر هنر و فرهنگ خواهد بود چراکه تئاتر و سالنهای خصوصی بازوی دولت هستند و چنانچه حمایتی صورت نگیرد ما شاهد اتفاقات عجیب به جهت درآمدزایی و نگاه بیزینسی در تئاتر خواهیم بود. کما اینکه شاهد انتقادهایی گسترده در خصوص حضور بلاگرها و. در صحنه تئاتر هستیم.
او بیان کرد: خوشحالم با درایت داود نامور، دبیر بخش بعلاوه فجر و حمایت خیرالله تقیانیپور، دبیر جشنواره امسال پس از چند سال وقفه مجددا بخش به علاوه فجر وارد جشنواره بینالمللی تئاتر فجر شد و در بخش رقابت قرار گرفت که امیدوارم در سالهای آینده به شکل مستمر و البته مثل تمام بخشهای فجر با حمایت ویژه و البته با جزئیات در داوری باشد و جوایز آن معطوف به تنها ۳ اثر برگزیده نباشد چراکه بر کسی پوشیده نیست که اکثر نمایشهایی که در بخش خصوصی اجرا میروند نمایشهایی خلاق، جسور، اندیشمند و دارای ویژگیهای منحصر به فردی هستند که در بین مخاطبان، منتقدین و مردم مورد اقبال قرار میگیرند.
این هنرمند ادامه داد: سالنهای دولتی، جریان و روند اداری خاص خود را دارند و با توجه به اینکه برای هنرمند، هزینههای کمتری را شامل میشود و اجرا در آن سالنها به نوعی حمایت از آثار هنری است، با ازدحام درخواست از طرف هنرمندان روبهروست و شاید ماهها و سالها طول بکشد که نوبت به یک کارگردان و گروه هنری برسد که در مثلاً فلان سالن هنری و معروف، اجرایی روی صحنه ببرند. این باعث میشود اگر هنرمندان صرفاً به سالن دولتی فکر کنند، خیلی کمکار میشوند یا تولید آثار هنریشان به صفر میرسد. در سالنهای خصوصی هم، چون نمایشهایی که مفاهیم تراژیک و فلسفیتر را در قالب درام به تصویر میکشاند، شاید نتوانند مخاطب زیادی را جذب و هزینهها را تامین کنند، با شکست مواجه میشوند.
آسیبشناسی حضور کم رنگ استانها
او افزود: امسال ما شاهد حضور کمرنگتر استانها در جشنواره چهل و سوم هستیم. هر ساله تنوع قومی و منطقهای در جشنواره رو شاهد بودیم، اما امسال از استانهایی که به هر حال شاید به نوعی قطب تئاتر باشند در جشنواره نمایندهای ندارند و به نظر بنده نیاز به آسیبشناسی جدی دارد تا ما شاهد حضور چشمگیر استانهای ایران در این ویترین تئاتر ایران باشیم و من معتقدم در استانها کارهای به شدت خلاقانه و در خور توجه تولید و به اجرای عموم میرسد که جایشان امسال در این جشنواره که در واقع ویترینی برای تولیدات برگزیده یک ساله تئاتر ایران است، خالیست.
بخش بعلاوه فجر در حاشیه چهلوسومین جشنواره بینالمللی تئاتر فجر از سوم تا دهم بهمن به دبیری داود نامور برگزار شد.
آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "حضور کمرنگ گروههای استانی در جشنواره تئاتر فجر به آسیبشناسی نیاز دارد" هستید؟ با کلیک بر روی ورزشی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "حضور کمرنگ گروههای استانی در جشنواره تئاتر فجر به آسیبشناسی نیاز دارد"، کلیک کنید.