تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی

تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: به فناوری ساخت تمامی ۹۹ کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی دست یافته ایم و تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی در شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور داخلی ساخته می‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری فیلوپ، مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه ایران پلاست ضمن تشکر از دست اندرکاران گفت: امسال ۶۶ ام سال از پیداش صنعت پتروشیمی در کشور قرار داریم و بیش از ۹۵ درصد این صنعت پس از انقلاب اسلامی پدید آمده است.

وی ادامه داد: در گذشته در تمامی موارد صنعت پتروشیمی بجز قسمتی از نگهداشت به خارج وابسته بودیم، اما این نکته برای دانشمندان و دانشگاهیان طلایی است که بدانیم پس از انقلاب اسلامی تحول این صنعت شروع شد. زمان وقوع انقلاب اسلامی ژاپنی‌ها کار را در پتروشیمی رها کرده و انتظار داشتند که زمینگیر شویم، اما امروز با همت دانشمندان و مسئولان و رهبر معظم انقلاب و توصیه ایشان به ایجاد ارزش افزوده، دانشمندان ما در زمان جنگ و محدودیت‌های مالی و تحریم‌ها سرعتی برق آسا برای رشد صنعت پتروشیمی پدید اوردند.

در حوزه فناوری و کاتالیست‌ها و لاینسس‌ها تمامی وابستگی را حذف می کنیم

شاهمیرزایی تاکید کرد: هم اکنون نیز در بخش‌هایی وابستگی داریم، اما توجه به این نکته ضروری است که کار‌های بزرگی انجام شده است. شایان ذکر است در پژوهشگاه پلیمر جمع شده ایم و عهد بسته ایم که در حوزه فناوری و کاتالیست‌ها و لاینسس‌ها تمامی وابستگی خود را با کمک شرکت‌های فناور حذف کنیم.

معاون وزیر نفت گفت: تعداد قرداد‌های شرکت پتروشیمی در جایگاه اول شرکت‌های فناور جهان قرار گرفت و این جای تقدیر از دانش بنیان دارد که پای کار با محوریت شرکت پژوهش و فناوری امده اند. ما به فناوری ساخت تمامی ۹۹ کاتالیست مورد نیاز صنایع پتروشیمی دست یافته ایم و تمامی کاتالیست‌ها در شرکت‌های دانش بنیان و فناور داخلی ساخته می‌شود و هم اکنون حتی صادرات به چندین کشور داریم.

وی ادامه داد: ما بیش از ۱۱۶ سال در موضوع کاتالیست‌ها وابستگی داشتیم، اما طی سه سال تمامی این وابستگی رفع شد. در حوزه کالا و تجهیزات پس از ۶۶ سال از ظهور این موصوع و بیش از ۲۰ سال وابستگی مطلق به خارج از کشور در تمامی مجتمع‌های بزرگ پتروشیمی جوانان دانشمندی تربیت شدند. هم اکنون بیش از ۵۰۰ هزار نفر جوان دانشمند و فناور داریم که حتی به پالایشگاه‌های کشور‌های همسایه نیز برای رفع مشکلات خود کمک می‌کنند. ما اراده داریم که ۱۵ الی ۱۶ درصد وابستگی خود در زمینه کالا و تجهیزات را نیز رفع کنیم. همچنین ریل گذاری صنعت پتروشیمی در برنامه هفتم توسعه و حوزه کارفرمایی و دانشگاهی به گونه‌ای تدوین شده است که به سوی تولید ارزش افزوده حداکثری حرکت کنیم.

شاهمیرزایی تصریح کرد: مهمترین نکته‌ای که گاهی تحلیلگران صنعت نیز به ان می‌پردازند و جا دارد که تاکید شود این است که تامین خوراک صنایع پتروشیمی باید با دقت و منظم اختصاص یابد. از این جهت توقع داریم که مدیر عامل محترم شرکت پالایش و پخش تمهیدات لازم را داشته باشد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی" هستید؟ با کلیک بر روی اجتماعی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تولید تمامی کاتالیست‌های مورد نیاز پتروشیمی توسط فناوران داخلی"، کلیک کنید.