تنظیم تلویزیون آنالوگ

تنظیم کانال تلویزیون اگر به درستی انجام نشود قطعا کاربر را با محدودیت مواجه خواهد کرد؛ زیرا عملا استفاده بهینه از دستگاه تلویزیون امکان پذیر نیست.امروزه کانال های تلویزیونی و رادیویی فراوانی وجود دارند و کابران تمایل دارند که به تمامی آن ها دسترسی داشته باشند؛ از طرفی به هم ریختگی کانال ها و عدم دریافت درست آن ها ممکن است به طور کلی تنظیمات آنتن را مختل کند.

مانند اینکه کانال ها به صورت مرتب دریافت نشوند یا کانال های تکراری با سیگنال های ضعیف در لیست کانال های دریافتی خود داشته باشید؛ بنابراین برای تنظیم کانال های تلویزیون لازم است کمی حوصله به خرج دهید.شما می توانید با مطالعه دفترچه راهنما دستگاه گیرنده خود، اطلاعات لازم تنظیم کانال دیجیتال تلویزیون را کسب نمایید. چنانچه امکان دسترسی به دفترچه را ندارید پیشنهاد می کنیم با همراه باشید. در این مقاله نحوه تنظیم کانال تعدادی از برند های پرطرفدار تلویزیون را با هم بررسی خواهیم کرد.

تنظیم تلویزیون آنالوگ

همچنین می توانید از طریق ثبت درخواست در www.londontvrepair.co.uk، از کارشناسان مشاوره دریافت نمایید و در صورت نیاز، برای رفع اختلالات کانال ها و آنتن تلویزیون از این سرویس استفاده کنید.

سیر تحول تنظیم کانال تلویزیون از آنالوگ تا دیجیتال

در گذشته کانال های تلویزیون آنالوگ بود. این فناوری محدودیت هایی داشت که گاهی تنظیم کانال های تلویزیون را با مشکل مواجه می کرد. مانند مصرف بالای انرژی، واکنش شدید به نویز، افت کیفیت، محدودیت انتقال اطلاعات و مواردی از این دست. سپس با پیشرفت فناوری ضبط و پخش صدا و تصویر، کانال های دیجیتال پا به عرصه گذاشتند.

اما دستگاه های دارای سیستم آنالوگ امکان دریافت این تصاویر دیجیتال را نداشتند. به همین دلیل دستگاهی به نام گیرنده های دیجیتال Set-Up-Box وارد بازار شد. این دستگاه گیرنده در واقع مانند یک مبدل عمل کرد. با دریافت فرکانس های کانال های دیجیتال و همگام سازی آن با سیستم آنالوگ، امکان پخش کانال های دیجیتال توسط سیستم آنالوگ امکان پذیر شد.

اما در سال های اخیر فناوری دیجیتال عضو ثابتی از سیستم گیرنده های تلویزیون شد. امروزه دیگر نیازی به تجهیزات جانبی برای دریافت کانال های دیجیتال وجود ندارد. امکانات و آپشن های فراوان، کیفیت عالی، عدم تاثیر پذیری در برابر نویز، تقویت سیگنال ها و راحتی در تنظیم کانال ها، همگی از مزایای فناوری دیجیتال هستند.

کانال یابی دستی تلویزیون

تنظیم کانال دیجیتال تلویزیون به دو شکل خودکار و دستی امکان پذیر است. معمولا زمانی که یک دستگاه تلویزیون جدید خریداری می کنید یا در مواقع جابه جایی و اسباب کشی، تنظیم کانال تلویزیون ضروری است. به همین دلیل لازم است کانال یابی مجدد انجام شود.

آیا در سیستم دیجیتال نیازی به کانال یابی دستی داریم؟

شاید با وجود سیستم دیجیتال کانال یابی دستی کاری بیهوده به نظر آید. مطمینا زمانی که می توانید در کوتاه ترین زمان تعداد زیادی کانال های باکیفیت دریافت کنید، تنظیم کانال تلویزیون به صورت دستی، کار خسته کننده ای خواهد بود؛ اما در نظر داشته باشید که کانال یابی دستی مزیت های خاص خود را دارد. حتی در مواقعی می تواند از کانال یابی خودکار کارایی بهتری داشته باشد.

فرض کنید کانال مورد نظر شما در لیست کانال های دریافتی نیست. شما نیز تمایلی به تنظیم مجدد کانال ها ندارید. بنابراین با کانال یابی دستی به راحتی فرکانس مورد نظر خود را وارد کرده و کانال را دریافت می کنید.

همچنین در مناطقی که سیگنال ها ضعیف هستند، کانال یابی دیجیتال با سختی انجام می شود. در چنین شرایطی نیز با کانال یابی دستی می توان کار تنظیم کانال های تلویزیون را با وارد کردن فرکانس ها به راحتی انجام داد.

مراحل کانال یابی دستی تلویزیون

با توجه به اینکه تلویزیون های قدیمی مجهز به گیرنده دیجیتال نیستند، بنابراین برای تنظیم کانال تلویزیون باید این گیرنده به تمامی تجهیزات از جمله آنتن و تلویزیون وصل شود.

  1. کانال یابی دستی به وسیله Set-Up-Box (گیرنده دیجیتال)

همانگونه که اشاره شد برای تنظیم کانال تلویزیون های قدیمی که دارای سیستم آنالوگ هستند، به گیرنده دیجیتال Set-Up-Box نیاز داریم. به وسیله این دستگاه می توان به صورت خودکار یا دستی کانال های تلویزیون را دریافت و تنظیم کرد. برای کانال یابی دستی لازم است فرکانس کانال ها را وارد دستگاه کرده و گزینه جستجو را فعال کنید.

  1. پس از اتصال گیرنده دیجیتال به آنتن و تلویزیون، گزینه Input ریموت کنترل را فعال می کنیم.
  2. در این مرحله به تناسب اتصال دستگاه دیجیتال به آنتنT گزینه HDMI و یا A/V را انتخاب می کنیم.
  3. سپس با ورود به گزینه منو Menu کانال یابی دستی آغاز می شود. با وارد کردن فرکانس کانال ها، می توان کار دریافت و تنظیم کانال های تلویزیون را به صورت دستی انجام داد.

2. کانال یابی دستی در تلویزیون های مجهز به گیرنده دیجیتال

تنظیم کانال تلویزیون با سیستم دیجیتال بسیار ساده است. به دلیل اینکه نیاز به اتصالات خاصی نیست. نرم افزار کانال یابی به صورت پیش فرض در سیستم وجود دارد. کافیست فقط مراحل زیر را انجام دهیم؛

  1. در قسمت setting تلویزیون گزینه کانال یابی را فعال می کنیم.
  2. با انتخاب گزینه کانال یابی دستی، فرکانس کانال مورد نظر را وارد می کنیم.
  3. در مرحله بعد با انتخاب گزینه جستجو، کانال یابی دستی شروع می شود.
  4. در نهایت بعد از پیدا کردن کانال مورد نظر، گزینه OK را زده و از منو خارج می شویم.

چرا تلویزیون کانال یابی نمی کند؟

انتظار ما از یک تلویزیون دیجیتال کانال یابی خودکار یا دستی شبکه های دیجیتال است. در واقع سیستم هوشمند به کار رفته در تلویزیون های دیجیتال بر همین اساس طراحی شده اند. بنابراین باید با اجرای دستورالعمل کانال یابی به راحتی شبکه های دیجیتال را دریافت کرد. اما در بعضی موارد ممکن است تلویزیون دیجیتال قابلیت کانال یابی نداشته باشد. در چنین شرایطی لازم است چند عامل مهم را بررسی نمایید؛

عوامل موثر در عدم آنتن دهی:

  • استفاده از آنتن نامناسب و غیراستاندارد
  • شکستگی یا شل بودن محل اتصال فیش آنتن
  • محل قرارگیری نامناسب آنتن و عدم تنظیم به سمت مرکز فرستنده شبکه های دیجیتالی

1تنظیم نبودن آنتن

2. قفل شدن و هنگ کردن برنامه

زمانی که دستگاه در حال کانال یابی است و نوار قدرت و کیفیت سیگنال پر می شود، عملیات دیگری انجام ندهید. زیرا این کار موجب هنگ کردن برنامه شده و دستورات بعدی نیز اجرا نمی شود. چنانچه از تنظیم کانال تلویزیون منصرف شدید گزینه لغو را بزنید و صبر کنید تا کانال یابی کاملا متوقف شود.

3. عدم ذخیره کانال ها

4. مشکلات فنی تلویزیون

البته درصد این مشکلات بسیار کم است. یعنی زمانی که تلویزیون مشکل خاصی ندارد و صرفا کانال یابی آن دچار اختلال شده است، نمی توان ایراد فنی برای آن حدس زد؛ اما چنانچه نسبت به این موضوع اطمینان دارید، لازم است از یک تعمیرکار بخواهید که سالم بودن قطعات و سیستم را بررسی کند.

تنظیم کانال تلویزیون برند های مختلف

با توجه به تنوع در سیستم های دیجیتال تلویزیون های مختلف، بهتر است برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص تنظیم کانال تلویزیون دفترچه راهنمای مربوطه مطالعه شود. زیرا هر یک از برندهای مختلف، تنظیمات متفاوتی دارند. در ادامه به نحوه تنظیم کانال تلویزیون چند برند اشاره خواهیم کرد؛ با ما در youtube.com برای آموزش های بیشتر همراه باشید .

1. تنظیم کانال های تلویزیون ال جی (LG)

برای تنظیم کانال های تلویزیون ال جی می توان از دو روش دستی و خودکار استفاده کرد.

کانال یابی دستی تلویزیون ال جی

  • با استفاده از ریموت کنترل تلویزیون وارد گزینه منو شوید.
  • گزینه کانال یابی یا راه اندازی ( Setup) و سپس کانال یابی دستی را انتخاب کنید.
  • در قسمت CH VHF/UHF عدد پهنای باند شبکه مورد نظرتان را وارد کنید.
  • در مرحله بعد گزینه Add را فعال کنید. ممکن است به جای آن گزینه Update ظاهر شود. لازم است این گزینه نیز فعال شود.
  • به این ترتیب لیستی از کانال های موجود در پهنای باندی که شماره آن را به دستگاه داده اید نمایان خواهد شد.

کانال یابی خودکار تلویزیون ال جی

در روش خودکار، کار بسیار ساده تر خواهد بود. زیرا نیاز به وارد کردن کد و عدد پهنای باند و غیره نیست.

  • با ورود به گزینه منو و انتخاب گزینه راه اندازی یا کانال یابی، با گزینه Program یا setup مواجه خواهید شد. این گزینه ها را فعال کنید.
  • سپس کانال یابی خودکار را انتخاب کنید.
  • به این ترتیب دستگاه شروع به کانال یابی اتوماتیک می کند. توجه داشته باشید تا زمانی که کار کانال یابی تمام نشده، برنامه دیگری را اجرا نکنید.
  • پس از اتمام کانال گزینه OK را بزنید و از منو خارج شوید.

برای تنظیم کانال تلویزیون های سامسونگ بعد از اتصال آنتن و پورت های مربوطه، یکی از دو روش زیر را انجام دهید.

کانال یابی دستی تلویزیون سامسونگ

تقریبا روش کانال یابی دستی تلویزیون سامسونگ نیز مانند تلویزیون های ال جی است. تنها تفاوت آن در اصطلاحات و گزینه هایی است که ممکن است بعضا با یکدیگر متفاوت باشد.

  • گزینه منو را بزنید و وارد تنظیمات تلویزیون شوید.
  • در قسمت کانال یابی ممکن است با گزینه Broadcasting یا Channel setting مواجه شوید. با انتخاب این گزینه ها، آیکون کانال یابی دستی را مشاهده خواهید کرد. لازم است در این قسمت فرکانس کانال مورد نظر خود را وارد کنید تا دستگاه شروع به جستجو نماید.

کانال یابی دیجیتال تلویزیون سامسونگ

  • گزینه Smart Hub را انتخاب کنید.
  • بعد از ورود، گزینه Source Menu را فعال کرده و سپس به بخش Channel setting رفته و کانال یابی دیجیتال را شروع کنید.
  • معمولا گزینه کانال یابی دیجیتال با عبارت Automatic Scan و یا Auto Store نمایش داده می شود. با فعال کردن این گزینه های کار جستجوی کانال دیجیتال شروع می شود.

3. تنظیم کانال تلویزیون سونی (SONY)

  • برای دریافت و تنظیم کانال در سونی ابتدا لازم است وارد بخش تنظیمات یا همان منوی دستگاه شوید. برای ورود به این بخش، گزینه HOME را از طریق ریموت کنترل تلویزیون فعال کنید.
  • سپس وارد قسمت تنظیمات کانال شوید و تنظیم دیجیتال یا موج یابی دیجیتال را انتخاب کنید.
  • چنانچه قصد کانال یابی خودکار را دارید، گزینه مربوطه را انتخاب کنید. در غیراینصورت، لازم است برای وارد کردن فرکانس های کانال گزینه PROG +/– را فعال کنید.

یکی از قابلیت های تلویزیون سونی دریافت سیگنال های منطقه ای و فرامنطقه ای است. بنابراین اگر تمایل دارید که تمامی کانال هایی مربوط به سیگنال های فرامنطقه ای را داشته باشید، گزینه موج یابی کامل را فعال کنید. توجه داشته باشید که گزینه موج یابی نرمال صرفا سیگنال های منطقه ای را دریافت و ذخیره می کند.

در این مقاله سعی شد اطلاعات کاربردی در خصوص تنظیم کانال تلویزیون برندهای مختلف ارایه شود. چنانچه با مطالعه دفترچه راهنما و راهکارهای ارایه شده همچنان با مشکل مواجه هستید، با نمایندگی  تعمیر تلویزیون در تهران تماس بگیرید.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تنظیم تلویزیون آنالوگ" هستید؟ با کلیک بر روی عمومی, کسب و کار ایرانی، به دنبال مطالب مرتبط با این موضوع هستید؟ با کلیک بر روی دسته بندی های مرتبط، محتواهای دیگری را کشف کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تنظیم تلویزیون آنالوگ"، کلیک کنید.