تحول در ساختار دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به‌سوی آموزش کارآمد و مأموریت‌محور

تحول در ساختار دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به‌سوی آموزش کارآمد و مأموریت‌محور

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول ساختاری و علمی خود، گام‌های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش برداشته است.

به گزارش خبرنگار فیلوپ، سید محمدمهدی صافی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول در جلسه تکریم اعضای قدیم و معارفه اعضای جدید شورای پژوهشی این واحد دانشگاهی اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی در مسیر تحول ساختاری و علمی خود، گام‌های مهمی برای ارتقای کیفیت آموزش و پژوهش برداشته است. با پیشرفت تکنولوژی، دیگر نمی‌توان به شیوه‌های سنتی آموزش و پژوهش ادامه داد و لازم است دانشگاه‌ها به سمت آموزش‌های مهارت‌محور و کارآمد حرکت کنند.

وی با اشاره به تحولات اخیر در دانشگاه‌ها عنوان کرد: در حال تغییر رویکردی اساسی هستیم؛ بازآرایی در ساختار دانشی دانشگاه در حال وقوع است. بسیاری از فرآیند‌های سنتی که تاکنون در دانشگاه‌ها اجرا می‌شد به‌زودی جای خود را به سیستم‌های جدید و مبتنی بر هوش مصنوعی خواهند داد. این شامل فرآیند‌های اداری، آموزشی و حتی پژوهشی می‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول یکی از مشکلات جدی در نظام آموزشی کشور را عدم تطابق محتوای دروس با نیاز‌های واقعی جامعه دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان هنوز دروس و سرفصل‌هایی را می‌گذرانند که ارتباط چندانی با نیاز‌های بازار کار ندارند. برای نمونه در رشته مهندسی کامپیوتر، دانشجو با مباحثی مانند ساختار پردازنده‌ها آشنا می‌شود؛ اما مهارت برنامه‌نویسی برای میکروکنترلر‌ها یا طراحی نرم‌افزار‌های کاربردی را کسب نمی‌کند. این یعنی فقط مفاهیم را آموزش می‌دهیم؛ اما مهارت لازم را منتقل نمی‌کنیم.

صافی با اشاره به تغییرات ساختاری در دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: در راستای افزایش کارآمدی و مأموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها، ساختار جدیدی برای گروه‌های علمی تعریف شده است. ازاین‌پس، گروه‌های آموزشی زیرمجموعه معاونت آموزشی خواهند بود و مدیران گروه‌های استانی و کشوری، نقش کلیدی در تعیین کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی خواهند داشت.

وی به تأسیس دانشکده‌های موضوعی نیز اشاره کرد و ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول دو دانشکده مهارت و کارآفرینی و دانشکده پرستاری و مامایی فعال هستند؛ اما دانشکده فنی و مهندسی جای خود را به دانشکده‌های موضوعی «هوش مصنوعی و فناوری‌های اجتماعی و پیشرفته» و «مهندسی ساخت و فناوری‌های صنعتی» داده و همچنین دانشکده علوم انسانی جای خود را به دانشکده‌های موضوعی «فرهنگ و تمدن» و «هنر و رسانه» داده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول با تأکید بر لزوم ارتباط مؤثر دانشگاه‌ها با صنعت مطرح کرد: یکی از مشکلات اصلی این است که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی مهارت‌های عملی لازم را ندارند. صنعت انتظار دارد مهندسی که از دانشگاه بیرون می‌آید، بتواند مسائل واقعی را حل کند؛ اما بسیاری از فارغ‌التحصیلان فقط اطلاعات تئوری دارند. در بازدید‌هایی که از صنایع مختلف داشته‌ایم، مدیران صنعتی بار‌ها اعلام کرده‌اند که مدارک دانشگاهی را ملاک استخدام قرار نمی‌دهند؛ بلکه به مهارت‌های عملی فرد توجه می‌کنند.

صافی بیان کرد: برای حل این مشکل، دانشگاه آزاد اسلامی در حال تبدیل شدن به یک دانشگاه با رویکرد فناورانه، مهارت‌آموزی و کارآفرینی بوده که هدف آن تربیت نیروی انسانی توانمند برای ورود به بازار کار است.

وی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی به دنبال آن بوده که به‌عنوان نهاد علمی مستقل، برنامه‌های آموزشی و پژوهشی خود را بر اساس نیاز‌های کشور تدوین کند. باید به جایی برسیم که مدارک دانشگاه آزاد، مانند مدارک دانشگاه‌های معتبر بین‌المللی، مورد تأیید همه نهاد‌های داخلی و خارجی باشد. برای رسیدن به این هدف، تغییرات اساسی در ساختار دانشی، شیوه‌های آموزشی، ارتباط با صنعت و مأموریت‌محور شدن دانشگاه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "تحول در ساختار دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به‌سوی آموزش کارآمد و مأموریت‌محور" هستید؟ با کلیک بر روی بین الملل، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "تحول در ساختار دانشی دانشگاه آزاد؛ گامی به‌سوی آموزش کارآمد و مأموریت‌محور"، کلیک کنید.