باورهای غلط رایج در مورد باتری های یو پی اس (UPS)

وقتی صحبت از تجهیزات الکترونیکی می شود باتری های یو پی اس (UPS) به عنوان یکی از حیاتی ترین بخش ها در نظر گرفته می شوند این باتری ها وظیفه تأمین برق اضطراری برای دستگاه ها را در زمان قطع برق بر عهده دارند اما آیا تا به حال به باورهای غلط رایجی که درباره این باتری ها وجود دارد فکر کرده اید؟

من هم مثل خیلی از شماها از روی نیاز و اضطرار دست به خرید یک یو پی اس زدم ولی تجربیاتم به من نشان داد که خیلی از چیزهایی که شنیده بودم درست نبودند در این مقاله می خواهم برخی از این باورهای غلط را با شما در میان بگذارم و از تجربیاتم بگویم تا شما هم در خرید و استفاده از یو پی اس تصمیمات بهتری بگیرید.

۱- یو پی اس ها همیشه برق تولید می کنند

یکی از باورهای غلطی که من هم در ابتدای کار داشتم این بود که فکر می کردم یو پی اس ها همیشه برق تولید می کنند و آماده تأمین انرژی هستند این باور کاملاً اشتباه است یو پی اس ها در واقع تا زمانی که به برق شهری متصل هستند انرژی ذخیره می کنند و فقط در زمان قطع برق به کار می افتند پس اگر فکر می کنید که یو پی اس شما می تواند به عنوان یک منبع برق دائم استفاده شود سخت در اشتباهید.

۲- عمر باتری یو پی اس ها بسیار طولانی است

یکی از باورهای رایج این است که باتری های یو پی اس تا ابد دوام می آورند اما تجربه شخصی من نشان داد که این باتری ها بعد از مدتی کارایی خود را از دست می دهند باتری های یو پی اس معمولاً بین ۲ تا ۵ سال عمر مفید دارند بسته به نوع و کیفیت باتری و شرایط نگهداری آن به عنوان مثال دمای بالای محیط می تواند عمر باتری را به شدت کاهش دهد. در هر صورت انتخاب یک باتری از برند خوب مثل باتری یو پی اس یورونت می تواند عمر نسبتا زیادی نسبت به باتری های ناشناخته داشته باشد.

نوع باتری

عمر مفید (سال)

سربی-اسیدی (VRLA)

۳ تا ۵ سال

نیکل-کادمیم

۱۰ تا ۱۵ سال

لیتیوم-یون

۵ تا ۱۰ سال

۳- نگهداری یو پی اس ها بدون نیاز به سرویس

یکی از اشتباهاتی که من کردم این بود که فکر می کردم یو پی اس نیاز به هیچ گونه سرویس و نگهداری ندارد در حالی که یو پی اس ها باید به صورت دوره ای چک شوند برای مثال باید مطمئن شوید که اتصالات باتری سالم هستند و هیچ گونه خوردگی یا خرابی در باتری ها وجود ندارد همچنین تست های دوره ای باید انجام شود تا اطمینان حاصل کنید که یو پی اس شما در شرایط اضطراری به درستی کار می کند.

۴- یو پی اس ها با هر نوع باتری کار می کنند

در خرید یو پی اس من فکر می کردم که می توانم هر نوع باتری را در دستگاه خودم قرار دهم اما متوجه شدم که این باور کاملاً نادرست است یو پی اس ها برای کار با نوع خاصی از باتری طراحی شده اند و استفاده از باتری نامناسب می تواند باعث خرابی دستگاه یا حتی کاهش عمر باتری شود بنابراین همیشه باید از باتری هایی استفاده کنید که توسط سازنده توصیه شده اند.

یو پی اس ها با هر نوع باتری کار می کنند

۵- باتری های یو پی اس تا آخرین درصد خود کار می کنند

خیلی ها فکر می کنند که باتری های یو پی اس تا آخرین قطره انرژی خود کار می کنند اما واقعیت این است که بیشتر باتری های یو پی اس در حدود ۸۰ تا ۹۰ درصد از ظرفیت خود به پایان می رسند این به این معنی است که اگر شما باتری خود را بیش از حد تخلیه کنید به عمر آن آسیب می زنید و ممکن است باتری زودتر از حد معمول خراب شود.

۶- باتری های یو پی اس نیاز به نگهداری در شرایط خاصی ندارند

این باور که باتری های یو پی اس را می توان در هر شرایط محیطی نگهداری کرد اشتباه است برای طول عمر بیشتر باتری ها باید آن ها را در دمای محیطی مناسب (معمولاً بین ۲۰ تا ۲۵ درجه سانتی گراد) نگهداری کرد همچنین باید از قرار دادن یو پی اس در محیط های مرطوب یا با دمای بسیار بالا خودداری کنید زیرا این شرایط می تواند به باتری آسیب برساند.

۷ یو پی اس های گرانتر همیشه بهتر هستند

این باور نیز یکی از اشتباهات رایج است فکر می کردم اگر یو پی اس گرانی بخرم بهترین عملکرد را خواهم داشت اما واقعیت این است که شما باید یو پی اسی را انتخاب کنید که مناسب نیازهایتان باشد خرید یو پی اس گرانتر بدون توجه به نیاز واقعی شما فقط باعث هدر رفتن پولتان می شود.

معیار انتخاب

توضیح

ظرفیت باتری

مطابقت با نیاز دستگاه ها

زمان پشتیبانی

مطابق با مدت زمان احتمالی قطعی برق

نوع باتری

متناسب با نیاز و شرایط محیطی

۸- یو پی اس همیشه باید به برق متصل باشد

یکی دیگر از باورهای اشتباه این است که یو پی اس همیشه باید به برق متصل باشد درست است که یو پی اس ها باید برای شارژ باتری ها به برق متصل باشند اما اتصال دائمی آن ها به برق می تواند به باتری آسیب بزند توصیه می شود که اگر به مدت طولانی از یو پی اس استفاده نمی کنید آن را از برق جدا کنید.

۹- یو پی اس ها دستگاه های پیچیده ای هستند

وقتی که یو پی اس خودم را خریدم فکر می کردم کار با آن بسیار پیچیده خواهد بود اما با مطالعه دقیق دفترچه راهنما و چند جستجوی ساده در اینترنت متوجه شدم که کار با یو پی اس بسیار ساده است بیشتر یو پی اس ها فقط نیاز به اتصال به برق و دستگاه های مورد نظر دارند و بقیه کارها به صورت خودکار انجام می شود.

۱۰ یو پی اس ها مصرف برق بالایی دارند

در نهایت باید به یکی از بزرگترین باورهای غلط درباره یو پی اس ها اشاره کنم: مصرف برق بالای آن ها این موضوع درست نیست یو پی اس ها در حالت عادی بسیار کم مصرف هستند و فقط در زمان قطعی برق شروع به مصرف بیشتر می کنند.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "باورهای غلط رایج در مورد باتری های یو پی اس (UPS)" هستید؟ با کلیک بر روی تکنولوژی, کسب و کار ایرانی، اگر به دنبال مطالب جالب و آموزنده هستید، ممکن است در این موضوع، مطالب مفید دیگری هم وجود داشته باشد. برای کشف آن ها، به دنبال دسته بندی های مرتبط بگردید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "باورهای غلط رایج در مورد باتری های یو پی اس (UPS)"، کلیک کنید.