بازیهای فکری هوش کودک

بازی ها، بیشتر از یک سرگرمی لذت بخش هستند. برخی از انواع بازی ها واقعاً می تواند کودک را باهوش تر کند. بازی های بدون ساختار، هنر و حتی حمام کردن می تواند به کودک کمک کند استراتژی ها و پتانسیل خلاقانه خود را کشف کند. متخصصان 6 بازی ارایه داده اند که باعث می شود بچه های شما باهوش تر بشوند. باهوش تر شدن فراتر از یادگیری حروف الفبا و شکل ها است. کودکان می توانند واقعاً به افرادی با توانایی بهتر فکر کردن و استراتژیست های خوبی تبدیل شوند و مهارت های اجتماعی و شفاهی خود را با بازی کردن های ساده، ارتقاء بدهند. ما در این مطلب ، 6 بازی برای تقویت هوش کودکان و باهوش تر شدن آنها معرفی کردیم. با ما همراه باشید.

بازیهای فکری هوش کودک

بازی های فکری هوش کودک

بر اساس گفته دکتر مارکهام بازی های سازماندهی نشده این فرصت را به کودکان می دهد که چیزهای مختلفی یاد بگیرند. با استفاده از لباس نظامی مشکی نوپو ، کودکان می توانند به نقش آفرینی و خلاقیت خود در بازی های مختلف پرداخته و مهارت های خود را تقویت کنند . او می گوید: “آنها در حال تجربه جهان هستند”. این به کودکان کمک می کند تا خود کنترلی را یاد بگیرند، متوجه بشوند هر چیزی چطور کار می کند و بیاموزند که چطور اختلافاتشان با افراد دیگر را حل کنند. مارکهام گفته است: می دانیم که بازی هایی که همراه با وانمود کردن چیزی است واقعاً در یادگیری خود تنظیمی و چگونگی کنترل درگیری اهمیت دارد.

مطالعه ای در سال 2014 در مجله آموزش کودکان نشان داد که بازی های بدون ساختار، مهارت های همکاری کودک را تقویت می کند، دانش را از طریق شبیه سازی به او انتقال می دهد و به او کمک می کند تا بوسیله آزمون و خطا به بینش تازه ای دست پیدا کند. مارکهام گفت: آزمایش با ریختن آب و کشف اینکه چه مقدار از آن در ظروفی با اندازه های مختلف جای می گیرد، پیش زمینه ریاضی است. مارکهام می گوید: سعی کنید به صورت خانوادگی بازی کنید. او والدین را تشویق به بازی های دسته جمعی می کند، مانند مارپله که بچه های را وادار به همکاری مشترک می کند.

همچنین مارکهام طرفدار نوعی بازی با کارت است که مبتنی بر اعداد، شکل ها و رنگ ها طراحی شده و برای کودکانی است که کمتر ارتباط کلامی دارند. او می گوید: بازی هایی که کودکان باید در آن رقابت کنند خوب است، اما والدین باید این رقابت را آرام نگه دارند. در رقابت نباید فشار وجود داشته باشد. مهم است که والدین بدانند در حالی که همه کودکان باید یاد بگیرند ورزشکار خوبی باشند، گاهی اوقات ما در سن 3، 4، 5، 6 و 7 سالگی چیزهای زیادی از آنها می خواهیم. بازی هایی که شما را تشویق می کنند تا بازی سایر بازیکنان را با خرابکاری های عمدی بهم بریزید برای کودکان توصیه نمی شود.

مارکهام عقیده دارد هر نوع هنر برای بچه ها عالی است زیرا بروز دهنده احساسات آنهاست. در حالی که کودکان پیش دبستانی غالباً عاشق نقاشی هستند، با بزرگتر شدن بچه ها وقتی نقاشی گاو آنها شبیه به گاو نمی شود، نا امید می شوند. در نتیجه هر نوع کار هنری را متوقف می کنند و فرصت خود اظهاری را از دست می دهند. در هنگام انجام انواع کارها و بازی های مرتبط با هنر، چه بازی با خاک رس باشد یا خمیر بازی، وقتی کودک صحبت نمی کند و در هنگام لمس هر چیزی، قسمتی از مغز را به کار می گیرد. همه کودکان باید لوازم هنری را در دسترس خود داشته باشند. مارکهام اظهار می دارد: وقتی بچه ها بیرون از منزل وقت می گذرانند، آرام تر و شادتر هستند.

این برای بزرگترها هم صدق می کند. او اعتقاد دارد که رفتن به کمپینگ، آموزش کودکان برای آتش درست کردن بی خطر و استفاده از دوربین برای جستجو و تماشای پرندگان به رشد کودک کمک می کند. برخی از کودکان علاقه دارند که لباس بچه گانه ارتشی را به عنوان لباس مورد علاقه و تمایل خود انتخاب کنند . هر چیزی که کودکان ها را به طبیعت متصل کند به خصوص اگر ملموس باشد، یک چیز فوق العاده است. شما و فرزندتان می توانید یک مجله مشترک بنویسید که مزایای زیادی دارد. مارکهام پیشنهاد می دهد این کار را زمانی شروع کنید که کودکتان در حدود هشت سالگی باشد. این همکاری برای تهیه مجله می تواند روابط شما را تقویت کند و به بچه ها کمک کند تا چیزهایی را که ممکن است موجب رنجش آنها شده باشد را با شما در میان بگذارند.

والدین باید احساسات خود را با فرزندشان سهیم شوند، مانند این که به او بگویند وقتی به سفر کاری می روند چقدر دلشان برای او تنگ می شود. همچنین سعی کنند خیلی سریع به احساسات فرزند خود پاسخ دهند تا او علاقه اش را از دست ندهد. همچنین کودک شما از طریق نوشتن می تواند از ارتباط با دیگران سود ببرد. این یک هنر گم شده است که می تواند در یادگیری کودکان بسبازی فکری پیر و جوان نمی شناسد. برای یک دورهمی یا حتی وقت گذراندن یک نفره، چه کاری بهتر از انجام بازی فکری سراغ دارید؟ بازی های فکری فردی و گروهی، روز به روز متنوع تر و جذاب تر می شوند و این امکان را فراهم می کنند که در کنار سرگرم کردن، به تقویت هوش و حافظه هم کمک کنند.

در این مقاله از سرویس در به بررسی و معرفی 16 بازی فکری سرگرم کننده و جذاب، برای بزرگسالان، نوجوانان و کودکان می پردازیم. در بازی های کارتی، تعدادی کارت تعیین می کنند که هر بازی چطور باید ادامه پیدا کند. بازی های کارتی می توانند شامل دیگر بازی ها مثل تخته ای یا معمایی هم شوند. یعنی در اصل بازی ها می توانند همزمان جزو یک یا چند دسته باشند. محبوب ترین بازی ها شامل موارد زیر می شود. بازی مافیا جزو محبوب ترین بازی های کارتی است که هر روز هم بیشتر جای پای خودش را باز می کند. در مدل دلوکس که در اصل ترجمه فارسی است، تعداد بازیکن ها باید بیش از 4 نفر باشد و مدت زمان بازی هم یک ساعت یا کمتر است.

نقش های هر بازیکن روی کارت های این بازی نوشته و تعیین شده است. در بازی فکری افتر فایو هم بازیکن ها باید بیشتر از 4 نفر باشند. این بازی مناسب همه رده های سنی و از بازی Nox شب هالوین اقتباس شده است. در مدل مانتسر کاستل، اهالی قلعه باستانی کاستل، یعنی آقای کله کدو، استاد گور به گور و آقای کهنه پیچ مومیایی شده، مشغول ترساندن افرادی می شوند که به قلعه پا می گذارند. در این بازی فکری، باید در کنار شوخ طبعی، حس طنز و شوخی هم چاشنی کار باشد. اما درنهایت هر کس تعداد افراد بیشتری را بترساند، برنده است. بازی فکری کاستل، هم جذاب است و هم ساده. در بازی کاستل 3 تا 5 بازیکن بین 3 تا 5 کارت را در دست می گیرند.

کارت ها با اعداد بالا را جلو خودمان باید بازی کنیم و کارت های با اعداد پایین را جلو دیگران. با گذاشتن کارت های با عدد پایین باید بتوانید امتیاز حریف هایتان را پایین بیاورید. در نهایت، اولین کسی که 6 دسته کارت را در کنار هم در زمین خودش داشته باشد، بازی را تمام می کند. سپس امتیازها شمرده می شوند و هر کسی که بیشترین امتیاز را داشته باشد، برنده است. این مدل بازی ها هم راحت اند و هم با کمترین امکانات می توانید آن ها را انجام دهید. حتی می توانید خودتان از همین مدل بازی ها ابداع کنید. این هم بسیار موثرند. بازی شمارش معکوس برای تقویت حافظه بسیار مفید است. در این بازی فکری، اعداد را باید به صورت برعکس و ذهنی شمارش کنید.

خودتان به تنهایی می توانید این کار را بکنید و نیاز به گروهی انجام دادن آن هم نیست. از یک شماره بالا مثل 100 یا 1000 بشمرید و عدد را کم کنید. کلاه پلیس کارتونی یکی از لوازم بازی محبوب کودکان است که به آنها اجازه می دهد در نقش پلیسی جذاب و مفرح قرار بگیرند . هر بار که عدد را اشتباه می شمرید، به عدد بالا برگردید و از اول شروع کنید. در مرحله بعدی دو شماره دو شماره و بعد سه شماره سه شماره از اعداد کم کنید و به صورت معکوس بشمارید. انجام دادن کارها با دست مخالف چندان هم آسان نیست. این کار را می توانید به عنوان یک بازی فکری انجام دهید. با این روش بین سلول های مغز ارتباط ایجاد می شود. حتی می توانید با دست مخالف لباس بپوشید، مسواک بزنید، بنویسید، موهایتان را شانه بزنید و هر کار خلاقانه دیگری که به ذهنتان می رسد.

آیا شما به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در مورد "بازیهای فکری هوش کودک" هستید؟ با کلیک بر روی کسب و کار ایرانی, پزشکی، آیا به دنبال موضوعات مشابهی هستید؟ برای کشف محتواهای بیشتر، از منوی جستجو استفاده کنید. همچنین، ممکن است در این دسته بندی، سریال ها، فیلم ها، کتاب ها و مقالات مفیدی نیز برای شما قرار داشته باشند. بنابراین، همین حالا برای کشف دنیای جذاب و گسترده ی محتواهای مرتبط با "بازیهای فکری هوش کودک"، کلیک کنید.